Artiesten die na hun 30ste zijn doorgebroken

Ik hoor regelmatig van mijn mede-muzikanten en ook van mijn zangleerlingen dat ze denken dat ze ‘te oud’ zijn om een muzikale carrière te beginnen. Maar kan dat dan? Te oud zijn voor muziek?  Worden je kansen minder na je 30ste?

Doelgroep

Persoonlijk denk ik dat het meer een kwestie is van wat voor muziek je maakt en voor welke doelgroep. Als jouw doelgroep 15 jarige jongens of meisjes is en je bubblegum popmuziek wilt maken, dan ben je wellicht wat oud als je daar op je 50ste mee wilt beginnen.

De grote maatschappijen denken aan wat verkoopt: Imago, stijl en sex. En in de ogen van een puber is iemand van 50 niet erg sexy.

Aan de andere kant: Als jouw muziek een wat meer volwassen karakter heeft, is het niet leeftijdsgebonden. Al is niets een garantie tot doorbreken. Daarvoor heb je talent en een flinke dosis geluk nodig.

Tijdloze muziek

Er wordt nog steeds veel ‘tijdloze’ muziek uitgebracht. Denk aan het nummer ‘all of me’ van John Legend. Maakt het iemand wat uit dat John Legend 36 is? Zijn doelgroep is zo breed dat er in elke leeftijdscategorie mensen zijn die zijn muziek mooi vinden.

Nou gaat John Legend al wat jaren mee, maar er zijn genoeg artiesten die na hun 30ste pas hun eerste album hebben uitgebracht en daarmee beroemd zijn geworden. Om een paar voorbeelden te noemen:

Blondie

Debbie Harris, de frontvrouw van de band Blondie had eerst baantjes als serveerster, secretaresse en als een playboy bunny. Ze was 31 toen het eerste album van Blondie uit kwam.

Sheryl Crow

Sheryl Crow werkte eerst als docent op een basisschool. Later toerde ze o.a. als achtergrondzangeres van Michael Jackson tijdens zijn ‘Bad World Tour’ van 1987 tot 1989, en haar nummers waren opgenomen door artiesten als Celine Dion en Tina Turner. Maar als singer songwriter kreeg ze pas succes toen ze op haar 31ste haar debuut album ‘Tuesday Night Music Club’  uitbracht.

Leonard Cohen

Leonard Cohen bracht zijn eerste album ‘Songs of Leonard Cohen’ uit in 1967. Hij was toen 33 jaar oud.

Andrea Bocelli

Andrea Bocelli was eerst een advocaat. Pas na zijn 30ste begon hij met zijn muzikale carrière en in 1994, op 36 jarige leeftijd, bracht hij zijn eerste album ‘Il mare calmo della sera’ uit.

Al Jarreau

Jazz muzikant Al Jarreau studeerde eerst voor psycholoog en werkte als welzijnswerker. Pas op zijn 28ste besloot hij zich full-time op de muziek te storten en hij was 35 toen hij zijn eerste album ‘We got by’ uitbracht in 1975

Huey Lewis

Huey Lewis (van Huey Lewis and the News) bracht zijn eerste album uit toen hij 30 was.

Ken jij nog meer artiesten die groot zijn geworden na hun 30ste? Laat het ons weten!