Fouten maken met pianospelen

Fouten maken met oefenen

In mijn lespraktijk zie ik het vaak voorkomen. Leerlingen die zich verontschuldigen voor de fouten die ze maken tijdens het spelen.

Je wilt een muziekstuk graag meteen perfect kunnen spelen, maar zo simpel werkt het in de praktijk niet. Je zult het nou eenmaal vaak moeten oefenen en dat kost tijd…

Zie het als een proces van leren.  Door het leren van een nieuw muziekstuk/nummer word je uiteindelijk een betere muzikant.

Een nieuw stuk beginnen

Als je een nieuw stuk voor het eerst gaat spelen is het belangrijk dat je langzaam begint. Verwacht niet dat je het stuk meteen weg kunt spelen. Het kan goed helpen om eerst naar de partij van de linkerhand te kijken en vervolgens naar de partij van de rechterhand.

Oefen een nieuw stuk nooit meteen van het begin naar het eind. Ga eerst goed kijken wat voor aspecten er allemaal in het stuk voor komen. Hoe is het ritme? Komen er moeilijke passages in voor. Welke delen worden er herhaald?

Loop je vast op een lastig stuk? Oefen dit dan vaak apart, doe je dit niet zal je steeds op het zelfde punt blijven steken.

Hoe moet het stuk gaan klinken?

Het kan helpen om het stuk wat je gaat instuderen eerst op te zoeken en te gaan luisteren. Dit kan zowel bij een klassiek piano stuk als bij een popnummer. Luister het vaak. Hoe is de dynamiek?

Enkele tips:

1. Oefen niet 1 nummer, maar wissel het regelmatig af.
  2. Werk niet te lang achter elkaar aan 1 moeilijke maat of muziekstuk
  3. 5x 10 minuten oefenen werkt effectiever dan 1x 60 minuten
  4. Herhaal, herhaal, herhaal. Herhaling is 1 van de belangrijkste studie methoden
  5. Studeer langzaam. Maak je fouten? Kijk wat je precies fout doet en herhaal de verbeterde versie enkele malen achter elkaar.
  6. Maak aantekeningen bij de maten of stukken die moeizaam gaan.

Als je aan het spelen bent kan er wat fout gaan. De meeste mensen voelen dan de neiging om opnieuw te beginnen. Dat is begrijpelijk, maar beter is om eerst even na te denken. Wat ging er verkeerd? En ook: waarom ging het verkeerd? Was ik er met mijn gedachten niet bij of weet ik niet precies wat er eigenlijk staat?

Wees niet bang om fouten te maken. Het oefenen is niet de voorbereidingen voor de pianoles. De pianoles is het moment waarop de docent jou kan leren hoe je verder moet gaan met de stukken die je speelt zodat je deze kunt verbeteren.

Veel succes met oefenen!