Help je kind zich muzikaal te ontwikkelen

Zoals iedere ouder wel weet zijn kinderen net sponzen en geweldige imitators. Baby’s en jonge kinderen vinden het geweldig om geluiden te maken en zijn elke keer weer verrast wanneer er een nieuw geluid is ontdekt.

Leren door imitatie

Uiteindelijk hebben we allemaal leren praten en zingen door eerst na te doen wat we ergens anders gehoord hebben. Daarom is het erg belangrijk om al vroeg een goed voorbeeld te geven.

Of u dat voorbeeld duidelijk geeft kunt u zien aan uw eigen kind. Hoe duidelijker ouders tegen het kind praten, hoe duidelijker het kind het na zal doen, en hoe duidelijker het kind uiteindelijk zelf zal praten.

Kinderen zingen van nature goed

Ook op het gebied van zingen kan je als ouder al vroeg een steentje bijdragen. Dat muziek stimulerend werkt in de ontwikkeling van het kind (vooral klassieke muziek) is een feit, en juist in de vroege jaren is het belangrijk dat kinderen goede informatie tot zich nemen.

Kinderen gebruiken van nature hun stem op een juiste manier, en ademen laag vanaf het moment dat ze worden geboren. Pas later gaan ze hoog (in de borst) ademhalen.

Basis leggen als ouder

Aangezien de reguliere zanglessen pas tussen het zesde en achtste jaar aanbevolen wordt, kan de ouder zelf al wel eerder bijdragen aan een goede basis.

Als ouder heb je controle over waar je kind naar luistert. Staat er thuis agressieve muziek en harde muziek op, dan zal je kind op die manier het stemgebruik wat hij hoort imiteren. (Ten koste van de kleine stembandjes.) Dat kan bijdragen aan het forceren van de stembanden door een te hard stemgebruik.

Geef het goede voorbeeld

Ouders die zelf zingen kunnen hun kind een goed voorbeeld geven door het zingen voor te doen. De ouders die dat niet zien zitten, of zich minder muzikaal in hun vel voelen, kunnen hun kind muziek laten horen waarin er goed, en kindvriendelijk wordt gezongen.

Vind je het als ouder belangrijk dat je kind zich muzikaal goed weet je ontwikkelen? Doe dan alvast wat oefeningen, let op de houding en de manier waarop je kind zingt en praat.