Leren zingen met kopstem

Veel beginnende zangers en zangeressen hebben wel eens gehoord van de kopstem en de spreekstem. Maar wat is nou precies de kopstem, en wat is de spreekstem? In dit blog besteed ik aandacht aan de kopstem, wat de kopstem is, hoe je de kopstem kunt vinden, en hoe je kunt leren zingen met kopstem.

De makkelijkste manier om je kopstem te vinden is om hardop na te doen alsof je tegen een baby of peuter praat.Mensen die tegen kinderen praten schakelen vrijwel automatisch over naar de kopstem.De kopstem heeft een hoog, vriendelijk en zangerig karakter en zal ook nooit op een hard volume gebruikt worden tijdens praten. Tijdens het zingen is het karakter over het algemeen ook zacht, al zijn er ook manieren van zingen in de kopstem waarbij volume wordt gebruikt. Denk hierbij aan het zingen in een koor bijvoorbeeld.

Doe alsof je tegen een kind praat

Om te leren zingen met kopstem is het belangrijk eerst het zingen naar praten te koppelen. Doe alsof je tegen een kind praat (denk aan zinnen als ‘aaaaah wat schattig’ of ‘wil je een koekje?’ om mee te oefenen) en ga die zinnen steeds meer beetje bij beetje zingen. Belangrijk is dat je altijd dat vriendelijke zachte en hoge geluid blijft houden om de oefening goed te doen en te leren zingen met kopstem. Een paar voorbeelden van zingen in de kopstem zijn liedjes als ‘Loving You’ van Minnie Riperton , ‘Heaven’ van Do, ‘Toveren’ van Herman van Veen en bijna elk kinder- of slaapliedje. Ook in zachte gedeeltes van liedjes wordt vaak geschakeld naar de kopstem.

Zing met lucht zonder je stem te beschadigen

De kopstem is de enige manier van zingen waarmee je met veel lucht kunt zingen zonder je stem te beschadigen. Ook dit is terug te koppelen naar praten. Zeg maar eens ‘heeey’ tegen een klein kind die moet huilen. Je zult merken dat je dan lucht toevoegt. Het zit net tegen fluisteren aan. In de voorbeelden die ik net heb genoemd zingt Do met veel lucht en Minnie Riperton zonder veel lucht toe te voegen. Toch zingen ze beiden in kopstem.

Als je wilt leren zingen met kopstem is het belangrijk je kaak te ontspannen tijdens het zingen. Doe voordat je gaat zingen eerst wat ‘lalalala’ (do-re-mi-re-do) oefeningen in de hoogte, en zorg in eerste instantie dat het zingen natuurlijk een relaxed aanvoelt. Koppel het naar praten in de eerder genoemde voorbeelden, en je hebt de kopstem zo te pakken!