Leren zingen - Stem oefeningen

Een mooi nummer goed kunnen zingen op zangles of tijdens een optreden is natuurlijk wat iedere zanger of zangeres graag wilt. Het is alleen van groot belang dat je voordat je gaat zingen stem oefeningen doet of zoals we het noemen “inzingt”.

Waarom is het zo belangrijk om stemoefeningen te doen voordat je gaat zingen?

De stem is een spier en moet ook als zodanig behandelt worden. Net als sporters rek en strek oefeningen doen om hun spieren op te warmen. Zo moeten ook de stembanden in conditie gebracht worden voordat ze door het zingen veel belast zullen worden. Stemoefeningen doen is daarom een belangrijk onderdeel van het leren zingen.

De houding is erg belangrijk

Zorg dat je met beide voeten stevig op de grond staat en kantel je bekken een beetje naar voren en hou je schouders laag probeer ook laag te ademen.

Vaak is het lastig om dat weer aan te leren, terwijl we dat als baby allemaal hebben gedaan! Daarom is een huilbaby nooit schor. De adem gaat als vanzelf laag vanuit de buik als we ouder worden gaan we over het algemeen hoog ademen via de borstkas.

Het is dus van groot belang je echt bewust te zijn van een lage ademhaling via de buik en probeer tegelijkertijd recht te staan.

Om de stem op te warmen zijn de oefeningen wel belangrijk. Je kunt bijvoorbeeld toonladders zingen op verschillende klinkers. Ik doe de oefening op verschillende toonhoogtes van laag naar hoog op “ la la la” , ” mie mie mie” en “mo mo mo” dit van laag naar de uiterste hoogte wat een leerling haalt.

Je kunt ook neuriën op verschillende toonhoogtes er zijn een aantal leerlingen van me die dat heel fijn vinden! Verder kun je ook de La Vox methode doen om de stem op te warmen. Dat wordt vooral aangeraden bij  stemtheraphie In een vorige blog ben ik daar uitvoeriger op ingegaan. Kijk daar gerust nog even naar!

Om te lachen

Een hele leuke oefening is laag lachen via je middenrif  b.v. met  “ ha ha ha” je kunt daarna door met “hie hie hie” en “ho ho ho”. Dit is echt een pittige oefening het is dan ook de bedoeling dat je dat via het middenrif doet je bent echt bekaf na 3 toonladders en je voelt dan ook echt je onderbuik , maar deze oefening is zo goed het helpt je ook om in 1 keer iets te roepen bijvoorbeeld op het podium.

Welke stemoefening doe jij op zangles? Laat het me weten! Succes met de oefeningen! J

Op Muziekschool.nl vind je veel meer leuke artikelen over zingen. Wil je graag leren zingen? Bekijk dan ook eens onze zanglessen