Piano spelen maakt je slimmer!

Dat piano spelen heel fijn is, hoef ik de meest van jullie niet te vertellen. Maar dat is niet alles: pianospelen maakt je slimmer! Je leest het goed: je werkt niet alleen aan je muziek, maar ook aan de ontwikkeling van je brein! Nog meer reden dus om (na dit blog!) snel achter de piano te gaan zitten en eventjes los te gaan!

Veel van jullie zullen het herkennen: het verrijkte gevoel dat je overhoudt aan een (half)uurtje pianospelen. Even de stress weggespeeld, ruimte gemaakt in je hoofd en door met je to-do-lijst van je dag. Het blijkt nu dat dit gevoel neurologisch te verklaren valt. Muziek heeft een positieve uitwerking op de hersenen, waardoor volwassenen beter kunnen werken met muziek op (guilty), kinderen slimmer worden en muzikanten een algehele betere verbinding tussen hun rechter- (emotie) en linkerhersenhelft (motoriek). Dit komt doordat muziek maken een positief stimulerend effect heeft op de neuronale verbindingen. Dit zijn, grofweg, de snelwegen tussen de verschillende hersendelen. Hoe beter deze snelwegen erbij liggen, hoe makkelijker je hersenen met elkaar praten (je wordt letterlijk minder warrig van boven) en hoe “intelligenter” je bent.

Kinderen

Vooral voor (jonge) kinderen kan het bespelen van een instrument de ontwikkeling verbeteren. Het bevordert de intelligentie en de sociale vaardigheden van kinderen en bij regelmatig oefenen verbetert het sterk het zelfbeeld van kinderen. Het wordt daarom vaker en vaker gezegd dat er meer aandacht moet komen voor muziekles op school. Vooral op de basisschool zou dit alle kinderen veel goeds kunnen doen, doordat zij tussen de stoffige wiskunde- en geschiedenislessen even hun gehele brein aan het werk kunnen zetten voor het bespelen van een instrument.

“Conclusie? Van muziekonderwijs is aangetoond dat het een positieve invloed heeft op het IQ, op de leerprestaties, op woordanalyse en op spraakklanken.” – NRC.Next, 2012

Wetenschap

De wetenschap hierachter bestaat al een tijdje, maar wordt constant uitgebreid en verder onderbouwd. Professor doctor Erik Scherder vertelde in 2013 in het programma “Universiteit van Nederland” over de positieve effecten van muziekspelen op het brein. Hierin neemt hij onder andere de verbindingen tussen de hersenhelften door. Bekijk het fragment (16min) hier terug:

Ook in Duitsland is hier extensief onderzoek naar gedaan. Professor Hans Günther Bastian zette zich jarenlang in voor onderzoeken naar de effecten van muziek(spelen) op de hersenen. Hij volgde een groep kinderen van 1992 tot 1998, waarvan een deel extra muziekonderwijs kreeg en een deel niet. Wat bleek, de kinderen met de extra muzieklessen scoorden later hoger op intelligentietests dan de kinderen die niet de extra muzieklessen kregen. Dus, ik zou meer snel weer achter de piano kruipen!

Voor meer ideeën en leuke blogs over pianospelen, kun je je abonneren op onze pianonieuwsbrief. Hiermee krijg je gratis elke zondag twee pianoblogs in je mailbox waardoor je je vrije dag heerlijk ontspannen doorkomt! Leuke bijkomstigheid: je krijgt dan meteen 10 gratis proeflessen pianospelen erbij. Bevallen de proeflessen? Dan kun je de eerste maand voor slechts €1,- onze pianolessen uitproberen. Dit kun je kosteloos opzeggen met een mailtje, of doorzetten voor slechts €9,95 per maand! En voor een euro een maand lang slimmer worden, das toch niet gek?