Western of klassieke gitaar? De verschillen op een rijtje

Als je begint met gitaarspelen raad ik een klassieke gitaar aan. Waarom? Omdat je de snaren minder hard hoeft in te drukken dan bij een western gitaar. Vooral bij de wat goedkopere western gitaren moet je de snaren behoorlijk hard indrukken wil je er een fatsoenlijk geluid uit krijgen. Western gitaren beginnen rond de 70 euro, klassieke gitaren rond de 90 euro. De klassieke gitaar heeft 3 maten, 1/2, 3/4 en een hele. De 1/2 en 3/4 zijn geschikt voor kinderen de hele voor volwassenen. Ook de western heeft deze 3 maten, alleen zijn er minder kindermodellen op de markt dan de klassieke gitaar.

Verschil tussen western en klassieke gitaar

– Een western heeft stalen snaren, klassieke (Spaanse) nylon snaren.

– Een western klinkt frisser, harder en sprankelender, een klassieke gitaar klinkt warmer en zachter.

– Een western wordt vaak in popliedjes gebruikt, een klassieke gitaar vaak in tokkel liedjes (klassiek)

– Een hele western is een slag groter dan een hele klassieke gitaar

– De hals (nek) van de klassieke gitaar is wat breder dan die van de western gitaar.

– Op een western zitten vaak stippen op fret 3, 5, 7, 9, 12 etc. op een klassieke gitaar heb je dit niet.

– Je hebt vaak meer mogelijkheden tot uitversterken bij een western dan bij een klassieke gitaar. (Semi-akoestisch)

– Je hebt vaker de mogelijkheid tot een cutaway bij een western dan bij een klassieke gitaar.

(Cutaway = een hap uit de body van de gitaar aan de onderkant van de hals, waardoor er gespeeld kan worden op fret 12 t/m 20)

Er zitten een aantal (optie)voordelen aan een western zoals je kan lezen bij de verschillen, toch is mijn ervaring dat de klassieke gitaar een betere keuze is om mee te beginnen. Niet alleen omdat de klassieke gitaar nylon snaren heeft die nu eenmaal makkelijker zijn met indrukken, maar ook omdat de gitaar een bredere hals (nek) heeft, waardoor er meer plek is voor je vingers. Met die brede hals kun je de akkoorden makkelijker doornemen dan met een western gitaar, ook tokkelen gaat makkelijker. Als je de basis goed beheerst, een aantal basisslagen goed kan spelen, dan zou ik de overstap maken naar western of een elektrische gitaar.

Laat een reactie achter als je nog vragen hebt!