10 zangtips voor kinderen (en ouders)

Veel ouders hebben vragen over het leren zingen van hun kind of kinderen. Vanaf welke leeftijd is er zangles voor kinderen? Wat kunnen stemmetjes van kinderen wel aan, en wat niet? Een belangrijk punt in het leren zingen bij kinderen is dat de verwachtingen aangepast worden op de mogelijkheden van het kind.

De stembanden van kinderen

De stembanden van kinderen zijn niet hetzelfde als die van een volwassene. Kinderen kunnen niet zo hard en niet zo lang zingen, en hebben een minder groot bereik. Toch kan het verstandig zijn om wel vroeg met wat lichte zang oefeningen te beginnen om je kind te introduceren tot zingen. Slecht stemgebruik sluipt er bij kinderen snel in. Hier volgen wat zangtips voor kinderen, en ouders.

Zangtips voor kinderen

1: Het is belangrijk om zingen voor kinderen leuk en dus interessant te houden. Denk dus niet alleen in saaie toonladders, maar probeer het zingen al spelend aan te bieden.

2: Laat je kind zelf het liedje uitkiezen. Kinderen leren sneller en blijven langer geïnteresseerd als ze het liedje leuk vinden.

3: Oefen met klinkers en de juiste stand van de mond. Zorg er voor dat de mond genoeg geopend is om de klinker Aah te zingen, en dat de mond rond genoeg is om Oooh en ooee te zingen.

4: Train het gehoor. Kinderen die vroeg hun gehoor trainen hebben daar later veel profijt van. Zing een noot op ‘ah’ en laat je kind dezelfde toon op de piano zoeken en naspelen.

5204434059_3c6e1778d3

5: Doe simpele ademhalingsoefeningen. Bij de inademing zet de buik uit, bij de uitademing wordt hij weer plat. De schouders blijven laag.

6: Laat je kinderen niet overmatig schreeuwen, en niet zingen als ze pijn in hun keel hebben.

7: Doe simple warming-ups op do-re-mi-fa-so-fa-mi-re-do. Doe deze oefening steeds opnieuw, maar begin dan een halve noot hoger.

8: Laat je kind optreden. Dat optreden hoeft niet perse voor groot publiek te zijn. Het kan ook voor opa en oma of op school. Optredens zijn voor jonge kinderen heel spannend en leuk, en een applaus geeft ze een extra boost om te blijven zingen.

Tips voor de ouders

9: Push je kind of kinderen niet om te zingen of muziek te maken. Hiermee kan je het plezier van het muziek maken wegnemen. Als je wil dat je kinderen meer oefenen, probeer het zingen of muziek maken dan iets interessanter te maken door er bijvoorbeeld spelletjes mee te spelen.

10: Zorg er voor dat je feedback heel positief is. Te kritisch zijn werkt bij kinderen vaak averechts. Ze verliezen vertrouwen en geven dan snel op. Positieve feedback geeft extra zelfvertrouwen en meer plezier in het zingen.