Altijd al ukelele willen spelen? Dit is het moment!

Nu het buiten al weken boven de 25 graden is en voor veel mensen de vakantieweken echt aangebroken zijn, begint naast het gitaarspelen, nog iets te kriebelen… Want wat is er meer zomers dan op een wit strand zitten en op je ukelele spelen? De ukelele is het kleine Hawaiiaanse broertje van de akoestische gitaar en produceert een heel kenmerkend, hoog en luchtig geluid. Het is een instrument dat veel gebruikt wordt in (teken)films en -series (denk aan Rocket Power, Vaiana en die ene scène in Blue Valentine) en over het algemeen romantischer en speelser wordt beschouwd dan een volledige gitaar. Aangezien een beetje ukelele niet veel meer dan een paar tientjes hoeft te kosten, is het voor velen een leuke afwisseling van het altijd maar oefenen op de gitaar. Mocht jij een ukelele hebben, of er eentje willen aanschaffen, heb ik alvast een paar nummers waarmee je kunt gaan oefenen!

Wat is een ukelele?

Een ukelele (spreek uit als: joe-ke-li-le, al zijn de meningen hierover verdeeld) is een viersnarige kleine gitaar, die waarschijnlijk afgeleid is van de Portugese cavaquinho. Een ukelele wordt in de meeste landen gestemd in C-stemming, ofwel G-C-E-A. Alternatief kan de ukelele ook in A-D-F#-B gestemd worden. Het instrument werd vooral na de Tweede Wereldoorlog bekend in de VS door soldaten die terugkwamen van hun dienst op Hawaii en het instrument daarmee aan het grote publiek voorstelden. Daarna is de ukelele langzaamaan de wereld gaan veroveren en inmiddels zijn er weinig mensen meer die het kleine instrumentje niet kennen.

Twenty One Pilots – Can’t Help Falling In Love

Twenty One Pilots, bekend van hits als Stressed Out en Heathens, heeft een ukelele-cover gemaakt van Elvis Presley’s hit Can’t Help Falling In Love. Een veel vrolijkere en lichthartigere versie dan de trage, dramatische interpretatie van The King Of Rock ‘n’ Roll. Probeer hem zelf eens! Hieronder vind je de akkoorden en de tekst. Zoals altijd; klik op de afbeelding om een grotere versie te zien!

Twenty One Pilots - Can't Help Falling in Love Ukelele

Israël Kamakawiwo’ole – Somewhere Over The Rainbow

Waarschijnlijk de meest bekende ukelele-hit ooit, van Hawaiiaans zanger Israël “Iz” Kamakawiwo’ole. Zijn medley van Somewhere Over The Rainbow en What a Wonderful World is sinds 1993 al een veelgebruikt deuntje in films, series, reclames en vele andere covers/versies van zijn nummer. Een stuk meer akkoorden om te leren dan in bovenstaand nummer, maar desalniettemin een mooi nummer die waarschijnlijk genoeg van je vrienden aan het meezingen krijgt!

Over The Rainbow 1 Ukelele

Over The Rainbow 2 Ukelele

Over The Rainbow 3 Ukelele

Train – Hey, Soul Sister

Het vrolijke nummer van rockband Train, gekenmerkt door de hoge stem van zanger Pat Monahan, is een ideale kandidaat om een ukelele-cover te krijgen. Waarom neem jij dat privilege niet op je? De akkoorden hieronder zijn een suggestie, een mogelijke manier om het te spelen. Omdat het dus een cover is, is er ook ruimte voor creatieve vrijheid. Wij horen graag of jullie veranderingen hebben aangebracht in het nummer. Laat het ons weten via de reacties hieronder!

Hey Soul Sister 1 Ukulele

Hey Soul Sister 2 Ukulele

Hey Soul Sister 3 Ukulele

Weer een heleboel stof tot nadenken. En oefenen, dacht ik zo! Heb jij al eens met een ukulele gespeeld? En heb je tips voor andere lezers van Muziekschool.nl’s blog? Laat het hieronder weten! Ik horen graag wat jullie suggesties zijn. Zou je ergens anders over willen lezen? Ook dat hoor ik graag. Kom hieronder met Muziekschool in contact en wij schrijven er een blog over!