Ben ik te oud of te jong om gitaar te leren spelen?

Het gezegde gaat, je bent nooit te oud om te leren en dat is zeker zo. Mijn oudste leerling tot dusver was 63 jaar, mijn jongste leerling 5 jaar. Wel is het zo dat 5 jaar aan de jonge kant is, de fijne motoriek is nog niet goed ontwikkeld waardoor het gitaarspel ook moeizamer gaat. Ook is het zo dat kinderen van 5/6 jaar een kortere spanningsboog hebben qua concentratie dan iets oudere kinderen. Een mooie leeftijd om te beginnen met gitaar leren spelen is 8 jaar. 8-jarige kinderen zijn wat verder in hun motoriek en concentratie.

Mijn ervaring bij pubers, adolescenten en volwassenen is dat er een paar factoren meespelen die belangrijk zijn:

– tijd om te oefenen

– motivatie

– discipline

– aanleg

De eerste drie factoren lijken mij logisch, aanleg daarentegen is een ander verhaal. Sommige mensen hebben nu eenmaal sneller een slag, tokkel of gitaarrifje door dan de ander. Wel is het zo dat iedereen de basis van het gitaarspelen door kan krijgen, mits de eerste drie factoren meer dan voldoende aanwezig zijn. Het belangrijkste voor zowel jong en oud wat betreft gitaar leren spelen is het plezier in het spelen.