Vandaag ga ik het hebben over een wat meer “zweverig” onderwerp dat alles te maken heeft met sound, timing en groove. Geen harde feiten dit keer, maar meer een methode om bepaalde dingen voor elkaar te krijgen. Voor de een werkt dit, voor de ander niet, en deze methode kwam pas écht aan het licht toen Benny Greb dit meenam in zijn laatste dvd: The Art And Science Of Groove. Niet gezien? Kijken, nu. Granny-Bebb-fan of niet.
Op adem komen
Ik heb het over ademhaling! Toevallig heb ik de tips niet van Greb overgenomen, maar ooit van een leraar gekregen, dus niet onbekend. Het komt neer op dat ademhaling ons spel beïnvloed. Het kan ruimte en rust geven, maar juist ook verstikkend werken. Sterker nog, Greb constateert dat veel drummers hun adem zelfs inhouden tijdens het spelen van een fill.
Wat gebeurd er dan? Het lichaam raakt in “paniek”. Zoals de meeste van ons ondertussen zullen weten gaat men dood op het moment dat men te lang geen adem meer haalt. De fill wordt zo snel mogelijk afgemaakt zodat alles weer goed komt, met als gevolg dat het erg “claustrofobisch en paniekerig” klinkt. En dat willen we niet.
Ademhalen op de maat
Daarnaast willen we als het ware “een” worden met het instrument en kunnen we dat het beste bereiken door ook samen “adem” te halen. Zie een ademhalingspatroon maar als een maat, of misschien wel twee.
Probeer eens adem te halen per maat. In op maat 1, uit op maat 2. U zult merken dat u een hoop rust vind binnen de groove en het zal waarschijnlijk ook rustiger en ronder klinken. Althans, zo heb ik het altijd ervaren als ik het terug luister en vergelijk. Hoe dan ook, let er maar een keer op en neem het even op. Gebruik het ook andersom, een korte ademhaling kan een wat meer paranoïde klank geven wat soms nodig is voor het nummer. Zoals ik al zei: zweverig. Succes!
Lees ook onze andere artikelen over drummen op Muziekschool.nl.