Het is begin mei. Inmiddels zijn alle basisscholen weer (bijna) gestart met de lange laatste haal naar de zomervakantie. En zo ook de pianolessen! Laatst heb ik een week nieuwe leerlingen mogen ontvangen voor proeflessen. Zo’n eerste proefles gebruiken we om te kijken of er een klik is en of de leerling het ook daadwerkelijk ziet zitten om piano te gaan spelen.

De eerste pianoles

Vaak komen ‘’nieuwe’’ leerlingen bij de eerste pianoles wat gespannen binnen. Je komt tenslotte bij een docent die je niet kent. Dit kan in een muziekschool zijn of bij een docent thuis. De leerlingen zitten vol met vragen. Hoe werkt dat nou al die toetsen? Waarvoor zijn die pedalen?

En het belangrijkste niet te vergeten: HET RESULTAAT en dan het liefst zo snel mogelijk natuurlijk! Want niemand werkt voort niks!

Bedenk voordat je naar je eerste piano, gitaar of zangles gaat altijd wat je doel is.

Mijn eerste vraag aan de leerling is dan ook altijd; ”Zie jij jezelf uiteindelijk spelen in een band? Of wil je vooral ontspanning vinden met piano spelen?” Hiermee peil ik het ambitieniveau. Niet dat dit bij de eerste pianoles vast moet staan, maar vaak helpt het voor jezelf als je weet waar je naar toe wilt werken.

Natuurlijk beginnen we eerst met de basis. Uitleg van het instrument, vingerzetting en techniek. De eerste reactie is dan ook vaak ” Jeetje, wat een informatie” maar vergeet niet… Iedere pianist is ooit zo begonnen!

De docent

Persoonlijk vind ik het heel belangrijk dat je een klik hebt met je docent. Dit kun je meestal bij de eerste pianoles al voelen. Overigens maakt het in dit voorbeeld niet uit of dit nou een gitaarles, zangles of pianoles is. Heb je geen klik met je docent? Dan zul je er al met veel minder plezier naar toe gaan en minder je best voor doen. Wees niet bang om vragen te stellen of aan te geven wat je wilt. Juist als je aangeeft wat voor stijl muziek of welke nummers je wilt gaan spelen laat het zien dat je initiatief toont en een doel hebt. Tenslotte is de docent er om jou te helpen.

Geduld

Vorige week kwam er een leerling van 8 jaar voor een proefles. De leerling kon deze eerste les meteen al een leuk deuntje spelen. Tenslotte vroeg de leerling; ” Zeg, als ik zo door ga? Hoe lang duurt het dan voordat ik echt lekker kan spelen? Ik bedoel dat mijn handen over de piano vliegen? 1 maandje? Of 2?”

Tsja, ik verzeker je.. heb geduld! Je zult niet meteen de sterren van de hemel kunnen spelen. En vaak begint de pianodocent met basisoefeningen waarvan jij waarschijnlijk denkt.. waar is dit goed voor?

Geloof me deze oefeningen zijn ontzettend belangrijk. Hierdoor verbetert je techniek, houding en vingerzetting waar jij uiteindelijk alleen maar profijt van hebt.

de eerste pianoles hard work pays off

En vergeet niet; hard work pays off. Want ik zeg altijd maar.. oefenen, oefenen, oefenen en je zult zien dat het dan heel snel kan gaan. Alleen iedere week naar je pianoleraar gaan is niet genoeg.

Werk aan je doel! Maar heb vooral veel plezier in het spelen van de piano of een ander muziekinstrument. Want het is zo leuk!

Blijf onze blog volgen voor meer tips! Voor meer ideeën en leuke blogs over pianospelen, kun je je abonneren op onze pianonieuwsbrief. Hiermee krijg je gratis elke zondag een leuke en leerzame pianoblog in je mailbox waardoor je je vrije dag heerlijk ontspannen doorkomt! Leuke bijkomstigheid: je krijgt dan meteen 10 gratis proeflessen pianospelen erbij. Bevallen de proeflessen? Dan kun je de eerste maand voor slechts €1,- onze pianolessen uitproberen. Dit kun je kosteloos opzeggen met een mailtje, of doorzetten voor slechts €9,95 per maand! Heb jij zelf nog originele manieren om een pianoles te starten? Laat dit dan weten in de reacties!