Kindergitaar Onder alle getalenteerde gitaristen bevinden zich steeds meer kinderen. Het is natuurlijk heerlijk om te zien hoe jouw kind al complete nummers weg speelt op de gitaar tijdens gitaarlessen. Wellicht overweeg je daarom zelfs om je kind een eigen gitaar te geven voor zijn of haar verjaardag of kerst.

Zodra je gaat rondkijken voor een kindergitaar zal het je opvallen hoe groot en divers het aanbod is! Wij maken je daarom graag wegwijs in de wereld van de kindergitaren.

Er zijn zowel akoestische als elektrische kindergitaren te koop.

Gemaakt voor kinderhandjes

Het belangrijkste verschil tussen een kindergitaar en een normale gitaar is natuurlijk de omvang. Een kindergitaar is een stuk kleiner en gemaakt voor kinderhandjes. Maar ook tussen kindergitaren onderling zijn er weer verschillende maatvoeringen. Zo heeft een kind van twaalf weer een grotere gitaar nodig dan een kind van acht. De gitaarmaten worden in breuken aangegeven. Om te weten welke gitaar jouw kind nodig heeft kan je het volgende aanhouden:

• 1/4 gitaar is voor kinderen tot vijf jaar.
  • 1/2 gitaar is voor kinderen van vijf tot acht jaar.
  • 3/4 gitaar is voor kinderen van acht tot 11 jaar.
  • Een 7/8 gitaar is voor kinderen vanaf 11 jaar en ouder.

Natuurlijk is het ene kind van acht groter dan het andere kind van acht. Het is daarom altijd verstandig om je kind mee te nemen naar de winkel en hem of haar de gitaar eerst te laten proberen.

Een vrolijk uiterlijk

Eveneens een belangrijk verschil is het uiterlijk van een kindergitaar. Kinderen willen natuurlijk geen ‘saaie’ gitaar en willen iets wat bij hun interesses past. Zo kan je een typische roze meisjesgitaar kopen of een gitaar met vrolijke afbeeldingen erop.

Vaak worden kindergitaren geleverd samen met beginners benodigdheden, wat weer helpt bij het verder ontwikkelen van de vaardigheden.

De prijs die je voor een kindergitaar wil betalen, bepaal je natuurlijk zelf. Er zijn kindergitaren voor een paar tientjes te koop tot zelfs een paar honderd euro.

Lees nog veel meer over gitaar spelen op Muziekschool.nl. Neem ook eens een kijkje bij ons gitaarcursus.