Veel mensen willen graag gitaarles volgen, bijvoorbeeld omdat het een heerlijk instrument is waarmee de mogelijkheden oneindig zijn.

Wij merken echter dat mensen vaak twijfelen over hun eigen kunnen, zoals het ontwikkelen van het juiste gevoel en het leren van gitaar akkoorden. Om te laten zien dat het allemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn, geven we je graag enige basiskennis over gitaar akkoorden en hoe je als beginner de eerste stappen zet in gitaar spelen.

Wat zijn gitaar akkoorden?

Ten eerste willen wij graag benadrukken dat akkoorden niet alleen op de gitaar gebruikt kunnen worden, maar bijvoorbeeld ook op een piano of blaasinstrument. Dit maakt het leren van akkoorden dus extra nuttig. In dit artikel beperken wij ons alleen tot gitaar akkoorden.

Een gitaar akkoord is als het ware een harmonie die (meestal) uit drie tonen bestaat. Om een gitaar akkoord ten gehore te brengen, zet je met je linkerhand op de hals van de gitaar de juiste vingers op de gewenste positie. Met je andere hand sla je vervolgens de snaren in een vloeiende beweging aan. Hiervoor gebruikt men meestal de duim.

Wanneer je linkshandig bent draai je de bovenste toepassing om en gebruik je de linkerhand om de toon op de gitaarhals aan te geven en je rechterhand om de snaren aan te slaan.

Gitaar akkoorden

Ieder gitaar akkoord heeft een naam

Om gitaar akkoorden te kunnen onderscheiden krijgt ieder akkoord een naam/letter. In totaal zijn er 7 namen, namelijk; A, B, C, D, E, F en G.

De naam wordt bepaald door de zogenaamde grondtoon. Welk akkoord je speelt wordt meestal weer bepaald door de bastoon. De bastoon is de laagste toon binnen een akkoord. (Naast de bastoon kent ieder akkoord ook een derde en vijfde toon. Dit is pas van toepassing wanneer je al verder bent met gitaar spelen.)

Ook al staan de letters in alfabetische volgorde, is dit niet de juiste muzikale volgorde. Als je de bekende toonladder (Do, Re, Mi, Fa, Sol, La, Si, Do) ernaast zou houden, krijg je C, D, E, F, G, A, B en weer C. Dit kan in het begin een beetje verwarrend zijn, maar met genoeg oefenen ken je dit rijtje zo uit je hoofd.

Gitaar akkoorden

Gitaar akkoorden in majeur of mineur

Wanneer je van beginnend gitarist jezelf verder wilt ontwikkelen tot de gevorderden, leer je ook dat ieder gitaar akkoord diverse variaties kent. De belangrijkste zijn majeur en mineur. Andere variaties ontstaan door bijvoorbeeld het nummer van een noot binnen de toonladder aan te duiden. Bijvoorbeeld een 7 of Septiem akkoord (deze noot wordt zeer veel gebruikt). Deze lesstof is echter pas relevant als je een gevorderde gitarist bent.

Om in het begin al leuk gitaar te kunnen spelen is het belangrijk om in ieder geval deze twee akkoord variaties te kennen. Op ieder gitaar akkoord is deze variatie toe te passen en zeer bepalend voor de emotie die de klank oproept. Zo kan je een majeur akkoord herkennen aan de opgewekte, bijna vrolijke klank. Het mineur akkoord heeft juist een beetje treurige klank. In de meeste liedjes worden beide akkoord variaties toegepast.

Om het voor nu simpel te houden leggen we uit hoe je een majeur akkoord en een mineur akkoord herkent. Voor een majeur akkoord wordt alleen de naam van het akkoord genoemd ‘zonder’ toevoeging. Dus bijvoorbeeld ‘C’ of ‘A’. In het geval van een mineur akkoord, wordt er een ‘m’ toegevoegd. Bijvoorbeeld ‘Cm’ of ‘Am’.

Als je hierin technisch verder wilt gaan kun je oefenen met verschillen in vingerzetting.

Iedereen kan gitaar akkoorden leren

Het leren van gitaar akkoorden is voor iedereen haalbaar, maar het vraagt natuurlijk een stukje toewijding en discipline.

Wil je meer weten over gitaar akkoorden of gitaar spelen? Bekijk dan ook onze andere artikelen op Muziekschool.nl. Zie daarnaast ons aanbod gitaarlessen voor zowel beginners als gevorderden.