Gitaar leren spelen via de muziekschool of via het internet? Het kan beide, maar waar moet je op letten? Waar moet je beginnen?

In dit artikel bespreek ik door voor- en nadelen van online gitaar leren spelen en van het les nemen bij een privé gitaarleraar thuis of bij een muziekschool.

Online gitaar leren spelen

Online gitaar leren spelen, je ziet het steeds vaker. Veel mensen denken vaak in eerste instantie dat je dan les krijgt via Skype als ik ze erover vertel, maar niets is minder waar. Als je online gitaar leert spelen krijg je toegang tot een ledenomgeving waarin alle digitale lessen voor je klaar staan. Elke les bestaat dan vaak uit een E-book met de theorie en een instructievideo, zodat je ook kunt zien en horen hoe een bepaalde oefening of liedje gespeeld moet worden.

Deze online gitaarlessen zijn 24 uur per dag beschikbaar en je kunt ze volgen wanneer je wil. Dat is dan ook direct het grootste voordeel ten opzichte van gitaarles bij een muziekschool waar je die vrijheid niet hebt. Daar moet je namelijk op gezette tijden naar je les. Daarnaast liggen de kosten van online gitaarles een stuk lager, omdat hier natuurlijk niet bij elke les fulltime een gitaarleraar bij aanwezig hoeft te zijn. Een online cursus gitaarspelen heb je vaak al vanaf 40 tot 70 euro voor zo’n 20 tot 30 digitale lessen.

Schriftelijke gitaarcursussen heb je ook, maar die verliezen aan populariteit. Dit komt omdat je vaak geen ondersteuning hebt met video en de kosten een stuk hoger liggen. Denk hierbij aan zo’n 300 tot 500 euro.

Ggitarenitaarleraar bij een muziekschool

Het beste is natuurlijk om gitaarles te nemen bij een muziekschool. Je hebt immers persoonlijke begeleiding, zodat je zeker weet dat je alles goed aanleert. De gezette tijden dat je les hebt zorgen daarnaast ook voor een grote stok achter de deur. Je moet wel regelmatig oefenen dus, want je hebt immers je huiswerk meegekregen dat je moet laten zien als je weer gitaarles hebt.

De kosten zijn hier wel naar, je betaald bij een muziekschool jaarlijks zo’n 1.000 tot 1.500 euro om één keer in de week naar je gitaarles te mogen gaan. Zou eens in de twee weken voor je genoeg zijn, dan kun je deze kosten ook halveren. Ik denk echter dat eens in de twee weken een lesmoment te weinig is. Want als je bij het oefenen vragen hebt, moet je toch weer een lange tijd wachten tot je weer les hebt en het kunt vragen. Bij online gitaarles heb je zoals gezegd altijd toegang en kun je bovendien altijd je online gitaarleraar mailen waarbij je snel, vaak binnen 24uur al reactie hebt.

Je kunt ook bij een gitaarleraar aan huis les nemen. Ik kan je daarbij ook echt aanraden om eerst eens een proefles te nemen, zodat je kunt zien of het klikt en of je wensen overeen komen met hetgeen wat je gitaarleraar aanbiedt. Een gitaarleraar aan huis is meestal iets goedkoper dan een muziekschool (maar lang niet altijd). De muziekdocenten op een muziekschool zijn daarentegen allemaal gescreend en dus weet je zeker dat je met een didactisch verantwoorde opbouw leert gitaar spelen.

Conclusie

Online gitaar leren spelen wordt niet voor niets steeds populairder. Het scheelt aanzienlijk in de kosten en je hebt alle vrijheid wanneer je je digitale lessen volgt. Dus heb je een periode even geen zin of heb je het te druk, dan laat je de lessen gewoon links liggen. Of heb je juist veel motivatie? Dan kun je elke dag een les volgen! Omdat deze methode zo laagdrempelig is, is dit vooral voor beginners ideaal.

Als je echter op een gegeven moment verder naar het volgende niveau wilt, dan is de persoonlijke begeleiding van een gitaarleraar eigenlijk onmisbaar. De regelmaat van elke week les zorgt er bovendien voor dat je elke week vooruitgang blijft maken. Deze optie brengt echter wel hogere kosten met zich mee, wat je voor jezelf moet afwegen.

Volg jij nu al gitaarles? Laat me weten hoe jij je lessen volgt en hoe dat je bevalt in een reactie hieronder! Ook als je nog vragen hebt kun je ze hier stellen.