Welkom terug bij onze reeks over Gitaarversterkers. Tijdens deze reeks vertellen we je alles wat je moet weten over gitaarversterkers, zodat je later bij het aanschaffen de beste keuze kunt maken.

Tijdens deel 1 zijn we begonnen met de basis uitleg over gitaarversterkers en de verschillende soorten. Heb je dit artikel nog niet gelezen? Dan raden wij je sterk aan om hier eerst mee te beginnen, voordat je verder gaat met deel 2. Lees hier deel 1 over Gitaarversterkers.

Heb je deel 1 al gelezen? Mooi, dan gaan we in het tweede artikel in op de classificatie van versterkers.

Gitaarversterker classificaties

De klasse waarbinnen een gitaarversterker valt, zegt vooral veel over de kwaliteit en de prijs. Er bestaan grofweg vijf klassen waaronder je gitaarversterkers kan indelen. Het bepalen van de juiste klasse is ontzettend belangrijk bij het uitzoeken van de juiste gitaarversterker.

Klasse A

We beginnen gelijk bij de hoogste klasse. Gitaarversterkers binnen deze klasse zijn kort gezegd altijd klaar voor gebruik. De apparatuur is altijd op spanning waarmee je een vlot/ snel geluid krijgt, omdat de stroom direct naar de speakers wordt gestuurd. Zelfs wanneer deze gitaarversterkers uitstaan of wanneer er niet gespeeld wordt staat er constante spanning op. Omdat dit de hoogste klasse is, betekent dit natuurlijk dat je ook een hogere prijs betaald. Vraag jezelf daarom af of je deze mogelijkheden écht nodig hebt.

Klasse B

Gitaarversterkers binnen deze klasse hebben geen spanning, zodra de output apparaten uitstaan. Klasse B versterkers werken doorgaans minder snel en het geluid wat door deze versterkers gaat wordt iets minder snel vervormt. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat gitaarversterkers binnen deze klasse geen goede optie zijn, ze werken namelijk nog steeds uitstekend en zijn bovendien een stuk betaalbaarder.

Klasse AB

Deze klasse is een soort tussenvorm van Klasse A en B. Gitaarversterkers binnen deze klasse beschikken deels over een constante spanning, maar hebben extra spanning nodig wanneer de versterker flink aan het werk wordt gezet. Eigenlijk werkt deze versterker zeer efficiënt. Ondanks dat deze versterkers toch iets minder snel werken dan Klasse A versterkers, is dit één van de populairste klasse.

Klasse D

Ben je opzoek naar vooral een draagbare en handzame gitaarversterker die je makkelijk meeneemt? Dan kan deze klasse zeker interessant voor je zijn. Klasse D versterkers beschikken over een accu, zodat ze niet afhankelijk zijn van vaste stroompunten. Versterkers binnen deze klasse werken met output transistors als schakelaars. Zet de transistors uit en er is geen spanning, maar ook wanneer ze aan staan blijft de voltage relatief laag. Hierdoor bespaar je stroom waardoor je langer op dezelfde accu kunt doorspelen. Uiteraard is de capaciteit lager en zijn de mogelijkheden van deze versterkers minder, maar dat geldt dan natuurlijk ook voor de prijs.

Klasse H

De laatste klasse bestaat uit versterkers die gebruik maken van meerdere soorten stroomvoorziening, wat deze versterkers flexibeler in gebruik maakt. Echter de capaciteit en kwaliteit van de geluidsvervorming is een stuk minder. Deze versterkers zijn zeer betaalbaar, makkelijk te verplaatsen en ideaal voor hobbymatige gitaristen.

Wij hopen dat je weer meer hebt geleerd over gitaarversterkers. Tijdens deel 3 en tevens het laatste deel, wordt het nog wat technischer en gaan we het hebben over de samenstelling van gitaarversterkers en geven we je nog wat laatste tips voor de aanschaf van je eigen versterker.

Bekijk ook onze andere gitaar gerelateerde artikelen op Muziekschool.nl.