Is nasaal zingen iets wat je moet afleren, of aanleren?

Hoe kan het dat sommige mensen zo nasaal zingen, maar dat het niet slecht klinkt? Vooral in Broadway en 30’s-40’s geïnspireerde muziek, maar ook in veel countrymuziek (hier heet het “twang”) is een nasaal stemgeluid niks negatiefs. Het wordt door veel zangcoaches snel afgeleerd, maar zit er een goede kant aan nasaal zingen? Wij hebben een aantal voorbeelden verzameld van nummers die op een positieve manier nasaal gezongen worden, om jou te laten beoordelen of nasaal zingen per sé iets negatiefs is, of dat het af en toe mooi op z’n plek is!

​Laat ik deze blog beginnen met een anekdote en de reden waarom ik nu hierover schrijf. Toen ik laatst met een vriendin van mij aan het praten was over verschillende opkomende muziekgenres, kregen wij het over electroswing​. Een genre waar ik groot fan van ben, sinds een vriend van mij, mij een keer meegesleept heeft naar een optreden van Parov Stelar in Utrecht. Electroswing, zoals hieronder te zien, is een genre dat muziek van de eerste helft van de 20e eeuw een modern dansbaar deuntje geeft en daardoor hele swingy, upbeat ​en vrolijke muziek maakt. In deze muziek wordt de stem ook vervormd naar een wat beknepen 30’s-40’s-50’s sound, wat heel nasaal klinkt. Om dit live te zingen is er een vervormende microfoon nodig, of een zanger(es) die dit nasale geluid kan nabootsen. Toen kwam bij ons de vraag op; is het afleren van nasaal zingen misschien niet (soms) een verspilling van talent?!

Het nasaal zingen als kunstvorm

In veel Broadway voorstellingen hoor je mensen nasaal zingen. Maar waarom doen zij dit? En waarom hoor je het bijna nooit in popmuziek (op bijvoorbeeld Amy Winehouse na)? Hoofdzakelijk omdat deze vorm van zingen bedoeld is om heel luid te zijn. Zo luid, dat je door een orkest heen komt, om precies te zijn. Zelfs wanneer er een microfoon klaar staat bij de zanger op het podium, wordt het in musicals en opera’s aangeraden om heel luid te zingen. Net als in de oude dagen, waar bijvoorbeeld electroswing op gebaseerd is. In moderne (pop-)settings is dat vaak niet zo meer, omdat dan het hele stadion vol hangt met speakers die verbonden zijn met de  van de zanger!

 

Zo zit het dus: het nasaal zingen is een kwaliteit geworden om in opera/musical-settings door een orkest heen te snijden met je stem! Wil je dit graag doen? Laat je dan niet van de wijs brengen en hou die stem! Ga je meer de pop/rock in? Dan kan een iets zuiverdere stem misschien beter van pas komen, omdat die meer mensen aanspreekt! Wil je meer van dit soort tips en technieken ontvangen? Abonneer je op onze zangnieuwsbrief en ontvang elke week een blog in je mailbox! Als extraatje ontvang je dan van ons een gratis proefpakket, met onder andere 10 gratis proeflessen! Bevallen de lessen? Dan kun je voor slechts €1,- voor 30 dagen les nemen, zonder ergens aan vast te zitten! Daarna ben je al voor €9,95/maand lid en ontvang je professionele begeleiding van onze zangcoach Aletta.