De kans is groot dat je als gitarist je gitaar meeneemt naar allerlei plaatsen. Denk aan de muziekschool, het park, locaties waar je optreed of misschien gaat je gitaar zelfs mee op vakantie.

Omdat je altijd zuinig wilt zijn op je gitaar is het belangrijk om ook goed na te denken over het vervoer. Je wilt je gitaar droog en veilig houden. Anderzijds is het ook prettig als je de gitaar zo praktisch mogelijk kan vervoeren zonder je een breuk te sjouwen. In dit artikel geven we je graag een aantal tips over je gitaar vervoeren.

Opbergmethoden

gigbagGrofweg zijn er drie manieren om je gitaar in te vervoeren. De misschien wel populairste manier is de gitaartas of de gitaar ‘gigbag’. Een goede kwaliteit gigbag houdt je gitaar droog en veilig. Vaak zijn deze tassen goed gevoerd, waardoor ze ook wel een stootje kunnen hebben. Het grote voordeel is dat je ze makkelijk op je rug kan doen en niet zo zwaar zijn. Ook wanneer je gebruik maakt van openbaar vervoer is deze tas ideaal.
Je kan al een gigbag vanaf €10,00 bemachtigen.

De tweede optie is een harde koffer. Een harde koffer biedt veruit de meeste bescherming en is daarom aan te bevelen wanneer je gitaar per auto of zelfs met het Harde koffervliegtuig vervoert. Ook biedt een harde koffer betere bescherming tegen temperatuurverschillen, wat belangrijk is als je een houten gitaar hebt. Ook is een harde koffer handig om je gitaar thuis in te bewaren. Het nadeel is dat deze koffers vaak zwaar en lomp zijn. Daardoor kan je een koffer niet makkelijk op bijvoorbeeld je fiets meenemen. De prijs voor een harde koffer begint meestal bij €50,00.

De laatste optie is een Softcase. Dit is dus eigenlijk een tussenvorm van de harde koffer en een gigbag. Een softcase is niet zo zwaar als een harde koffer, maar biedt betere bescherming dan een gigbag. Echter niet alle softcases kan je bijvoorbeeld op je rug dragen. Een softcase is daarom vooral handig als je gitaar vaak met de auto vervoert. De prijs van een softcase begint bij ongeveer €40,00.

softcase

Alle soorten gitaren

De bovenstaande opbergmethoden kunnen voor ieder type gitaar gebruikt worden. Houd er wel rekening mee dat bijvoorbeeld het materiaal van een houten gitaar veel gevoeliger is voor temperatuurverschillen. Gaat je Western Gitaar mee op vakantie naar een warme bestemming? Zorg dan dat je een harde koffer gebruikt waarbinnen de juiste luchtvochtigheid behouden blijft.

Je bepaalt uiteraard zelf hoeveel geld je aan een koffer of tas wilt uitgeven en wat voor jou en je gitaar het beste werkt. Meer gitaar gerelateerde artikelen vind je op Muziekschool.nl.