Jonge kinderen piano leren: hoe ga je te werk?

Het is al vaak genoeg bewezen dat het aanleren van het bespelen van instrumenten (en dan met name de piano) de emotionele en mentale ontwikkeling van kinderen enorm kan stimuleren. Daarnaast is het ook heel leuk en naast het ontwikkelen, leren de kids natuurlijk ook pianospelen, wat al een winst op zich is! Maar jonge kinderen piano leren spelen kan een ontzettend ingewikkelde taak zijn. Het is zaak om het leuk te houden voor de kinderen en tegelijk hun voortgang te behouden. Hoe doe je dat en welke ideeën moet je juist ontwijken? Lees het in onze blog!

Jonge kinderen kinderen leren graag (spelenderwijs), zijn mentaal zeer flexibel en pikken heel snel nieuwe informatie op. Toch kan het lastig zijn om deze kinderen te leren om voor een langere tijd piano te blijven spelen. Zo geeft een docente uit de VS online aan de ze het moeilijk vindt om kinderen van 5 en 6 jaar les te geven, omdat ze een korte concentratieboog hebben en het ingewikkeld is om hun aandacht en toewijding voor langere tijd vast te houden. Er zijn een aantal tips om te in te zetten in dit geval, zodat je de kinderen geboeid houdt en de les met plezier kan afronden!

Speel in op de korte concentratiebogen met korte sessies

​Probeer de korte focus van de jonge kinderen in je voordeel te gebruiken. Jonge kinderen kunnen vaak nu eenmaal niet langer dan 3 minuten volle concentratie behouden. Ga je proberen voor 5, 10 of 15 minuten les te geven, kun je er vanuit gaan dat er een stuk minder van de informatie blijft hangen dan je graag zou willen. Dit wil je natuurlijk niet, want dan ben jij je tijd aan het verdoen en verveelt de jonge student zich te pletter! Probeer met korte intervallen les te geven.

​Beloon de kinderen

​Er is een grote kans dat jij als kind vroeger nooit iets deed wat je niet leuk vond, zonder dat er iets leuks tegenover stond. Denk aan het leeg eten van je bord, om een toetje te krijgen. Kinderen werken nu eenmaal harder voor een beloning (en sommige volwassenen nog steeds ;-) ). Zorg er daarom voor dat, wanneer je merkt dat er ondanks de korte intervallen een sleur ontstaat bij je jonge student, er een beloning klaar staat in de vorm van een leuke spelletje of desnoods een koekje/snoepje. Wanneer je hiermee de focus weet te behouden, gaat het kind ook veel liever terug naar je lessen!

Leuke manier om de noten te leren: werk met flashcards

Het is natuurlijk belangrijk om je student de noten van een piano te leren lezen. Een leuke manier om dit te doen, is bijvoorbeeld om met flashcards​ de letters A t/m G naast elkaar te leggen en met je stem (terwijl je de bijbehorende letter aanwijst) de bijpassende toonhoogte aan te geven. Doe dit in de eerste instantie van A tot en met G en als je student je kan volgen, laat hem/haar daarna teruggaan van G naar A.
​Lukt dat ook? Probeer de letters dan te husselen, of ze omgekeerd neer te leggen (met de blanco kant naar boven) en kijk of de student de noten nog steeds in volgorde kan opnoemen!

Hiermee moet jij uit de voeten kunnen met het jonge kinderen piano leren. Blijf onze blog volgen voor meer tips! Voor meer ideeën en leuke blogs over pianospelen, kun je je abonneren op onze pianonieuwsbrief. Hiermee krijg je gratis elke zondag een leuke en leerzame pianoblog in je mailbox waardoor je je vrije dag heerlijk ontspannen doorkomt! Leuke bijkomstigheid: je krijgt dan meteen 10 gratis proeflessen pianospelen erbij. Bevallen de proeflessen? Dan kun je de eerste maand voor slechts €1,- onze pianolessen uitproberen. Dit kun je kosteloos opzeggen met een mailtje, of doorzetten voor slechts €9,95 per maand! Heb jij zelf nog originele manieren om een pianoles te starten? Laat dit dan weten in de reacties!