Je eigen pianospel opnemenMisschien heb je het al weleens geprobeerd, of wellicht heb je er over nagedacht… Je eigen pianospel opnemen. Nu denk je misschien, waar is dat goed voor?
In mijn blog leg ik je dit graag uit.

Ga de confrontatie aan

Iedereen herkent het wel , het is soms vrij confronterend om jezelf terug te horen op een opname. Misschien heb jij dat ook met je pianospel.

Wat ik vaak zie bij mijn pianoleerlingen is dat zij erg gefocust zijn op de bladmuziek die voor hun staat. Wat gebeurt er vervolgens? Zij gebruiken hun ogen in plaats van hun oren. Doordat je niet goed naar je eigen spel luistert mist het zijn eigen geluid en vooral zijn dynamiek. Je speelt letterlijk wat er staat maar het gevoel is ver te zoeken.

Éen manier om hieraan te werken is door middel van een opname. Dit kan met je telefoon zijn maar ook met je camera (noem het maar op).

Verleg de focus

Door jezelf op te nemen ligt de focus op het belangrijkste punt van jouw spel; Jouw sound! Soms kan je namelijk tijdens het spelen het idee hebben dat het nummer erg goed klinkt, en jij het voor jouw gevoel ontzettend goed speelt. Tot je jezelf terug gaat luisteren. Vaak hoor je dan dat het nummer ritmisch iets te snel gaat of dat je alles op hetzelfde volume speelt.

Door hiermee geconfronteerd te worden kun je anders gaan oefenen. Je hoort op welke momenten je meer dynamischer moet spelen en of je ritmisch misschien iets aan moet passen. Kortom je spel zal er alleen maar beter van worden, en je oefensessies effectiever. Neem je spel een keer op, ga hieraan werken en ga na een paar weken het nogmaals opnemen.. Luister ook naar het verschil tussen deze twee opnames. Ben je vooruitgegaan? Of speel je nog steeds hetzelfde? Wees kritisch op jezelf!

Daarnaast kan het ook ontzettend leuk zijn om eigen composities op te nemen, zo kun je het altijd weer terug luisteren en onthouden!

Dus, heb je jouw oefensessie nog nooit opgenomen? Probeer het eens! En misschien vind je het wel super handig!

Meer handige oefentips voor de piano vind je op Muziekschool.nl. Bekijk ook zeker eens onze piano cursus.