Online leren drummen of via een muziekschool leren drummen. Of misschien wil je drumles van een privé leraar aan huis? Het kan tegenwoordig allemaal.

Je moet echter wel rekening houden met een aantal belangrijke punten voordat je kiest welke vorm van drumles het beste bij jou past, welke ik in dit artikel zal bespreken.

Online leren drummen

Je ziet mensen steeds vaker online muzieklessen volgen en dat is bij het online leren drummen niet anders. Dit komt omdat het heel laagdrempelig is om online te leren drummen. Immers ligt het lesgeld van online drumles een stuk lager dan dat je je bijvoorbeeld bij een privé leraar of muziekschool zou inschrijven. Zo kost een cursus leren drummen eenmalig zo rond de 40 tot 70 euro, terwijl je bij een muziekschool rond de 1.000 tot 1.500 euro per jaar kwijt bent.

Bij een online drumcursus krijg je vaak toegang tot digitale lessen, bestaande uit E-books (lesmateriaal in pdf-formaat welke je kunt downloaden en/of uitprinten) en instructievideo’s. De kwaliteit van deze cursussen is wel vaak wisselend, dus zorg voordat je iets aanschaft dat je een proefles volgt zodat je kunt kijken of het aansluit bij je wensen.

SONY DSCDrumles bij een muziekschool

De kwaliteit van de drumlessen bij een muziekschool is wel constant, omdat alle docenten geschoold en gescreend zijn. Iets wat bij privé drumleraren niet gegarandeerd is. Daarom ook hierbij de tip om eens een proefles te nemen. Anders dan bij online drumlessen breng je veel tijd door met je drumleraar, dus naast de lessen zelf moet het natuurlijk ook goed klikken met je drumleraar.

Het volgen van drumlessen bij een muziekschool of privé leraar heeft als voordeel dat het een goede stok achter de deur is, je hebt immers op vast tijden drumles. Bovendien zul je dan moeten laten horen dat je je huiswerk hebt gedaan, zodat je goede vooruitgang zult boeken. Nadeel is natuurlijk wel dat je een groot commitment aangaat en minder vrijheid hebt als bij bijvoorbeeld online lessen waarbij je kunt inloggen waar en wanneer je wil.

Conclusie

Ik raad je aan om sowieso eens een gratis online drumles te volgen, op die manier kom je er direct achter of deze methode iets voor jou is. Blijkt het toch niets voor je? Dan kun je eens een proefles volgen bij een drumleraar. Zoals gezegd is een proefles belangrijk om erachter te komen of er een klik is, maar dit is ook het ideale moment om je wensen kenbaar te maken. Wat zijn je doelen en wat voor stijl wil je eigenlijk najagen? En is dat iets wat jouw leraar kan bieden?

Ik ben erg benieuwd of je al drumlessen volgt en zo ja, of je dit online doet of bij een leraar en hoe dit je bevalt. Als je nog vragen hebt, kun je die hieronder natuurlijk ook stellen!