Ik ben Shanice van der Fluit, 22 jaar en treed regelmatig op met mijn band waarin ik toetsen en zang voor mijn rekening neem.  In dit blog geef ik je een paar tips die je kunnen helpen bij het oefenen van je pianospel.

Hoe vaak moet ik oefenen?  Is het noodzakelijk dat ik iedere dag oefen? Wanneer ga ik de meeste vooruitgang zien? En hoelang moet ik dan achter elkaar oefenen? Dit zijn vragen die ik regelmatig van mijn leerlingen krijg.

Vol enthousiasme begin je met piano spelen maar naar verloop van tijd merk je steeds meer dat het oefenen erbij inschiet. Terwijl het juist als beginner heel belangrijk is om goed te oefenen en hier veel tijd in te steken. Want zoals ze al zeggen; oefening baart kunst.

Men denkt vaak dat ze zeven dagen per week, een paar uur per dag achter de piano moeten doorbrengen om te oefenen. Maar in de praktijk is hier vaak geen tijd voor. Vervolgens raak je teleurgesteld en naar verloop van tijd stop je met spelen omdat je niet het gewenste resultaat boekt.  Bovendien voelt het al snel als een verplichting om elke dag te moeten oefenen.

OEFENSESSIESoefenen

Met een paar handige tips kun je het oefenen voor jezelf leuk maken!

Wat ik kan aanraden is om minimaal drie tot vier keer per week korte oefensessies in te lassen van ongeveer 10-15 minuten.  Dus geen lange studie dagen, maar kort en effectief.  Na 15 minuten raak je namelijk vermoeid en neem je de leerstof niet meer op. Door deze korte sessies zul je sneller resultaat zien wat leidt tot meer motivatie om verder te gaan.

De juiste methode

Hoe vaak je moet oefenen blijft een moeilijke vraag en dit zal voor iedereen anders uitpakken. Bij beginnende leerlingen geef ik het advies om een vast ritme in je oefensessies op te bouwen.

Piano spelen moet een gewoonte gaan worden net zoals bijvoorbeeld je tanden poetsen. Dit kun je doen door vaste dagen  te kiezen (bijvoorbeeld iedere ma, woe en vrijdagavond). Zo zal het meer routine gaan worden.

Maar het allerbelangrijkste is dat je plezier hebt in je oefensessies. Loop je vast probeer dan een ander nummer, blijf niet steeds hangen op hetzelfde moeilijke stukje maar breng variatie aan.

Daag jezelf uit!

Ik ben heel benieuwd hoe vaak jij oefent en hoe dit voor jou werkt? Laat het me weten in een reactie hieronder! Veel speelplezier!