Het aanbod van gitaareffecten en pedalen is vrijwel oneindig.
Daarom wil ik proberen een overzicht te geven van de meest gebruikte, het bedieningsgemak en de geluidskwaliteit.

Grofweg heb je twee soorten effectenpedalen, de stompboxes en de multi-effectpedalen.

De stompboxes zijn losse meestal analoge pedalen welke je op oneindig veel manieren kunt combineren met elkaar, ik ben daar zelf een groot fan van omdat je dan voor ieder effect je favoriete keuze kunt maken, elk pedaal, ook al geven ze hetzelfde effect zoals bv overdrive, klinkt toch weer anders en heeft zijn eigen karakter.

overdrive-pedals

Multi-effectpedalen zijn over het algemeen digitaal, ze hebben als voordeel dat je erg veel klankmogelijkheden hebt en dat je je favoriete sounds en combi’s kunt opslaan in het geheugen.
De techniek gaat steeds verder en de kwaliteit wordt steeds beter, dus wie weet, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik nog geen goede ervaring heb met dit soort pedalen, thuis klinkt het geweldig, maar in een band neigt het geluid te verzuipen en ontbreekt het aan body.

De meest voorkomende effecten voor gitaar zijn, distortion, overdrive, fuzz, wah wah, faser, flanger, chorus en delay [echo].

Distortion, overdrive en fuzz zijn pedalen die het geluid vervormen, oversturen, het geluid van een versterker die over zijn nek gaat nabootsen.Big Muff
Overdrive is daarin de meest beschaafde, de distortion is al wat minder beschaafd en de fuzz doet daar nog een flinke schep bovenop [denk aan de gitaarlick in Satisfaction van the Stones].

FuzzFace

Als je wilt generaliseren kun je zeggen de Overdrive is geschikt voor blues, de Distortion voor hardrock en metal en de Fuzz voornamelijk voor aparte solo sounds hoewel Hendrix hem ook prachtig gebruikte in bv Foxy Lady.
De fuzz geeft een dikke overstuurde sound met veel sustain [dat betekent dat een noot lang doorklinkt].

Ik speel zelf meestal met een overdrive pedaal, die heb ik altijd aan staan en met de volumeknop van mijn gitaar regel ik de hoeveelheid overdrive, dit gaat van clean tot een behoorlijk heftige overstuurde sound.

Met oversturing spelen vereist wel een bepaalde speeltechniek, iedere snaar die je los laat meeklinken maakt het geheel erg rommelig, afdempen is de truuk! Laat alleen de snaren klinken die je ook echt wilt horen.

palm muting1

Afdempen doe je zowel met je rechter als je linker hand. De manier om dat te doen is een snaar aanraken zonder hem in te drukken, met je linkerhand doe je dat met je vingers, rechts met de palm van je hand vlakbij de brug van de gitaar. Wat ik bijvoorbeeld veel gebruik is een barré leggen met mijn wijsvinger over alle snaren zonder hem in te drukken en dan met mijn ringvinger een snaar in drukken, zo kan ik alle snaren aanslaan maar hoor je toch alleen de noot die ik met mijn ringvinger indruk.

fingermute

Een wah wah pedaal geeft zoals de naam al doet vermoeden een wah wah effect, de bekenste wah wah is de Cry Baby.
Het is een van de eerste pedalen en nog steeds erg populair omdat het een erg expressief pedaal is. Hij wordt gebruikt bij zowel cleane slaggitaar partijen als bij scheurende solo’s [denk aan Hendrix of Eric Clapton in White room].

Het pedaal veranderd de frequentie van je geluid, hij gaat van dof naar schel en alles daar tussenin.

Bij solo’s kun je de wah ook in een bepaalde stand zetten, dus niet meer met je voet erop bewegen om zo een bepaalde sound te krijgen, dit geeft vaak een bijzonder karakter aan je gitaargeluid.

Phaser, flanger en chorus zijn effecten die modulatie, een golfbeweging aan je geluid geven, je kunt instellen hoe diep je die golf wilt hebben en hoe snel.
Chorus geeft een beetje het effect alsof dezelfde partij door meerdere gitaren wordt gespeeld en geeft daardoor een brede klank.
Phaser en flanger geven een golfbeweging in je klank, de phaser is nog redelijk bescheiden, maar een flanger kan zeer heftige effecten geven, stoor je niet aan de ruis, dat hoort er bij deze effecten nu eenmaal bij.

Delay pedalen bestaan er in alle maten en soorten, sommige imiteren een tape echo [zoals de eerder door mij besproken copycat], vaak zijn ze stereo, maar dan moet je wel twee versterkers hebben en dat is vooral live wel erg veel gedoe.

Over het algemeen kun je de lengte van de echo [time] instellen en de hoeveelheid herhalingen [repeats of feedback] van het signaal. Ik vind dit persoonlijk een prachtig effect mits subtiel gebruikt, je moet uitkijken dat je geluid niet “verzuipt”, zeker in een band moet je daarop letten, maar in met name rustige passages kan een delay prachtig werken!delay2 (1)

Mijn advies voor de volgorde van je pedalen is;

Tuner [stemapparaat], fuzz, wah wah, overdrive, faser/chorus of flanger, delay.

 

Heb je vragen over de pedalen of effecten? Laat het weten in een reactie hieronder!