Piano leren spelen zonder noten te leren

Noten lezen is een bekend vereiste van het kunnen leren van muziek en dan met name het leren van piano. Het kan echter lastig zijn om te beginnen met noten leren en het is vooral een stuk droge, saaie theorie waar niet iedereen eerst doorheen komt/wil komen. Het goede nieuws: er is een manier om het zonder noten lezen te doen! Piano leren spelen zonder noten te leren vereist echter wel dat je veel op gevoel doet. Hoe begin je hier aan en welke zaken moet je in de gaten houden wanneer je bezig bent? Lees in dit blog alles over dit onderwerp!

Voorheen (en dan bedoelen we sinds tijden en tijden!) was het niet ongebruikelijk om eerst de figuurlijke of letterlijke schoolbanken in te duiken en jezelf te verdiepen in de leer van het noten lezen, alvorens ooit een piano of ander toetsinstrument aan te raken. Maar steeds meer pianodocenten lijken hun wijze van lesgeven aan te passen naar “de nieuwe manier“, als we het zo mogen noemen. Daarmee bedoelen we natuurlijk een combinatie van praktijk- en theorie-ontwikkeling, door al direct te beginnen met de vingers op de toetsen. Waar is dit uit voortgekomen? Laten we eerst even kijken naar hoe het er vroeger uit zag…

​De klassieke manier: piano leren spelen met een lesboek

Vroeger was het normaal om je pianolessen te beginnen met twee dingen: een piano en een dik, stoffig, vaak vergeeld lesboek. We hebben ze allemaal wel eens ergens gezien. En ga daar maar eens mee aan de slag, als beginner. Naar het boek kijken terwijl je niet of nauwelijks begrijpt wat er staat, op hetzelfde moment je handen op de goede plek neerleggen, proberen te onthouden welke toetsen de C en de A zijn… En oh ja, blijf wel rechtop zitten en hou je armen en polsen ontspannen. Voor velen een onmogelijke opgave, helaas.

Tip: al deze tips over piano leren spelen zonder noten zijn ook toepasbaar voor orgelspelen!

​De moderne manier: piano leren spelen zonder noten​

Tegenwoordig gaat dit vaak veel makkelijker! Het is tegenwoordig al lang niet meer ongebruikelijk om on-the-fly te leren spelen door liedjes na te spelen en op deze manier de noten en de gehele piano beter te leren kennen. Dit is een techniek die historisch gezien veel voet in de aarde heeft: zo stond Amadeus Mozart bekend om het feit dat hij puur op gehoor gehele symfonieën kon naspelen. Nu zijn we (helaas) niet allemaal Mozarts, maar het geeft wel aan dat het menselijk brein de capaciteit heeft om veel op gehoor te leren. Nu is het nog aan jou om je brein aan het werk te zetten!

​Voor meer ideeën en leuke blogs over pianospelen, kun je je abonneren op onze pianonieuwsbrief. Hiermee krijg je gratis elke zondag twee pianoblogs in je mailbox waardoor je je vrije dag heerlijk ontspannen doorkomt! Mocht de cursus je bevallen, ben je al voor €1 een proefmaand lid. Bedenk je je toch? Krijg je die euro van ons terug. Kijk hier meteen wat voor een aanbieding wij voor jou hebben. Muziekschool.nl is ooit begonnen als platform om spelenderwijs muziek te leren maken, dus ga er maar van uit dat wij ons aansluiten bij deze nieuwe methode!