Je wilt piano leren spelen, maar weet niet waar je moet beginnen? Er zijn veel manieren om piano te leren spelen, waarvan de meest voor de hand liggende is om naar de muziekschool te gaan. Toch zijn er nog veel meer mogelijkheden.

Denk bijvoorbeeld aan het online leren piano spelen of aan het volgen van een thuisstudie cursus. Elke leermethode heeft zijn eigen voor- en nadelen, welke ik in dit artikel zal bespreken.

Online piano leren spelen

Het online piano leren spelen wint de laatste jaren aan populariteit. Het grootste voordeel is dat je je eigen tijd- en tempo kunt bepalen, je kunt immers inloggen tot de digitale lessen wanneer je wilt. Nadat je bent ingelogd in een ledenomgeving heb je toegang tot E-books die je kunt downloaden en uitprinten en kun je de instructievideo’s bekijken. Op die manier kun je precies zien en horen hoe je een oefening of liedje moet leren spelen. Die vrijheid heb je niet als je bijvoorbeeld bij een muziekschool les neemt of bij een privé leraar. Nadeel is natuurlijk wel dat je geen stok achter de deur hebt en dus over de nodige zelfdiscipline moet beschikken.

Financieel is er zeker een voordeel, omdat je tegenwoordige een online pianocursus koopt van zo’n 40 tot 70 euro. Hiervoor heb je vaak zo’n 20 tot 30 digitale lessen tot je beschikking die je levenslang online in kunt zien. Een muziekschool of privé leraar kost daarentegen meestal tussen de 1.000 tot 1.500 euro per jaar. Hiervoor krijg je dan één keer in de week zo’n halfuur tot een uur les. Deze hoge bedragen mag je door twee delen op het moment dat je besluit dat eens in de twee weken les ook voldoende voor je is.

Het voordeel van het online leren piano spelen ten opzichte van een thuisstudie cursus, waarbij je schriftelijk materiaal krijgt opgestuurd,  is de prijs. Schriftelijke cursussen kosten vaak zo’n 300 tot 500 euro. Daarnaast mist het ook een zeker interactief element, omdat er bijvoorbeeld geen video of geluid bij zit en je niet even je pianoleraar kan e-mailen, wat vaak bij online cursussen wel het geval is.

images (1)Pianoleraar bij een muziekschool

Een pianoleraar die je één op één pianoles geeft is eigenlijk het beste voor je ontwikkeling. Je weet immers zeker dat je iets niet verkeerd aanleert en je hebt met zulke persoonlijke begeleiding de grootste kans op succes. Met name als je op een gegeven moment de basis beheerst is een privé pianoleraar onmisbaar als je verder wilt naar het volgende niveau.

Hier hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan en het vergt een behoorlijke commitment om elke week naar de muziekschool te gaan en tussendoor je huiswerk te doen. Deze stok achter de deur zorgt daarentegen wel voor de nodige vooruitgang.

Conclusie

Piano leren spelen via het internet of via een privé leraar heeft dus beide zijn voor- en nadelen, waarin de commitment en het prijskaartje de grootste drijfveren zijn om voor het één of het ander te kiezen. Mocht je kiezen voor persoonlijke begeleiding kan ik je wel echt aanraden om eerst een proefles te nemen, om te zien of het klikt met je pianoleraar of lerares. Je zult toch een lange tijd met elkaar doorbrengen.

Daarnaast is het ook belangrijk om je wensen kenbaar te maken. Hou je bijvoorbeeld absoluut niet van klassieke muziek en wil je met name popnummer leren spelen? Geef dat dan aan, want het motiveert absoluut niet om stukken te spelen die je niet mooi vind.

Laat me weten wat jij nu doet in een reactie hieronder! Als je nog een vraag hebt mag je die uiteraard ook stellen.