Misschien is het een langgekoesterde wens om eindelijk met pianolessen te beginnen of ben je vooral nieuwsgierig of pianospelen überhaupt iets voor jou is. Hoe dan ook, je bent dus opzoek naar goede pianolessen en je bent waarschijnlijk al twee mogelijke opties tegen gekomen. Je kan deelnemen aan een lessen in groepsverband of privéles, waarbij je ook nog kan kiezen voor privéles op locatie of bij je thuis. Veel mensen vinden het moeilijk om deze keuze te maken. Beide vormen van pianoles hebben hun voor- en nadelen. Voor welke optie je kiest hangt dus sterk af van wat jij belangrijk vindt!

Pianoles in groepsverband

De naam zegt het al. Bij pianoles in groepsverband leer je samen met andere leerlingen pianospelen. Erg groot worden deze groepen trouwens nooit. Simpelweg omdat er niet zoveel piano’s in een leslokaal passen en om ervoor te zorgen dat alle leerlingen genoeg aandacht krijgen.

De voordelen van groepslessen is dat deze doorgaans wat goedkoper zijn. Bovendien bieden groepslessen ook een sociaal aspect, waarbij je nieuwe mensen ontmoet. Je kan de passie voor pianospelen dan delen met anderen. Tijdens pianolessen voor gevorderden kan je bovendien ook leuk samenspelen, wat voor een heel bijzonder pianospel zorgt. Tot slot kan de aanwezigheid van andere leerlingen voor extra motivatie zorgen om je pianospel zo goed mogelijk te krijgen.

painoles groep

Natuurlijk zijn er ook nadelen verbonden aan groepslessen. De momenten waarop groepslessen plaatsvinden zijn natuurlijk vastgezet in een rooster, wat voor minder flexibiliteit zorgt als je een keer écht niet kan. Een ander nadeel is dat de docent zijn aandacht moet verdelen over meerder studenten, waardoor het leren van nieuwe vaardigheden wat langer kan duren en er geen aandacht is voor jouw individuele behoeften.

Privéles

Tijdens privéles krijg je één op één les van een docent. Dit kan op een openbare locatie zijn, bij de docent thuis of bij jezelf thuis.

Het allergrootste voordeel van privéles is natuurlijk dat jij alle aandacht en focus van de docent krijgt. Het gevolg is dat de meeste leerlingen daardoor sneller hun vaardigheden ontwikkelen. Ook is er meer tijd om in de kleinste details te treden en je zwakste vaardigheden extra aan te pakken. Een ander voordeel is dat privélessen een stuk flexibeler te plannen zij, aangezien je geen rekening hoeft te houden met andere leerlingen. Ook is het mogelijk om pianoles op je eigen piano thuis te krijgen. Zo leer je jouw eigen piano goed kennen.

Een nadeel is ten eerste het prijskaartje. Privélessen zijn meestal een stuk duurder, doordat de docent gedurende de pianoles al zijn tijd en eventueel reiskosten aan jou besteed. Een ander nadeel is het ontbreken van het sociale aspect, wat om meer discipline van jezelf vraagt door het ontbreken van groepsdruk.

Jij bepaalt

De keuze die je maakt hangt natuurlijk af van welke aspecten je het belangrijkste vindt van pianolessen en natuurlijk welk budget je hiervoor over hebt. Meestal worden privélessen ingezet voor leerlingen die al verder gevorderd zijn. Groepslessen zijn wellicht beter voor oriënteerde/ beginnende leerlingen.

Op Muziekschool.nl vind je meer handige artikelen over pianospelen. Bekijk ook gelijk onze eigen pianocursussen.