Page content

Pianoles – Piano spelen met gevoel

Wat bedoel ik daar precies mee? Piano spelen met gevoel?

Iedereen kan piano leren spelen. Maar niet iedereen kan de juiste toon raken.

Dit heeft te maken met een mooie aanslag. Deze beheerst niet iedereen van nature. Maar wees gerust. Iedereen kan dit ontwikkelen tijdens pianoles ongeacht leeftijd of muzikaal gehoor.

Piano spelen met gevoel is niet alleen een kwestie van wat harder of zachter spelen. Als je alle toetsen hard aanslaat wordt het nummer al snel monotoon en saai. Er zit geen gevoel of dynamiek in. (Je speelt gewoon het nummer).

Hoe doe ik dat dan? Spelen met gevoel?

Pianospelen met gevoelBelangrijk is dat je het nummer eigen maakt. Je vertelt met het nummer een verhaal waarvan je wilt dat deze bij de luisteraar overkomt. Vertaal je emoties naar je spel (dit klinkt wat zweverig maar is wel de eerste stap voor een goede aanslag).

Ik vraag dan ook altijd het volgende aan mijn leerlingen tijdens pianoles:

Stel je voor dat je het nummer voor een volle zaal aan het spelen bent.  Is je spel dan  interessant genoeg voor de luisteraar? En hoe zorg je ervoor dat je het hele nummer de aandacht van het publiek vasthoudt?

Het begint vaak met een ontspannen houding. Schouders omlaag en ontspannen polsen. Door deze ontspannen houding zullen je vingers automatisch ook minder verkrampt zijn. Dit voorkomt dat je hard gaat spelen.

Luister tijdens het spelen naar je eigen spel. Welke stukken kun je kleiner (zachter) spelen en welke stukken kunt je juist meer accentueren (door wat harder te spelen)? Is dit nog lastig op gehoor? Schrijf het er dan gewoon bij! Word je bewust van je eigen dynamiek.

Neem je eigen spel op tijdens pianoles

Wat ook goed kan helpen is om je eigen spel op te nemen met je telefoon of camera. Ga de opname een paar  keer afluisteren. Waarschijnlijk hoor je al vrij snel of je te hard, zacht en monotoon speelt.

Het kan ook helpen om naar andere pianisten te gaan luisteren. Speel jij op dit moment een bekend pianostuk? Luister dan naar het origineel en hoor hoe de pianist dynamiek in het nummer toepast.

Maar het allerbelangrijkste is dat je dicht bij jezelf blijft tijdens het spelen. Want tenslotte ontwikkelt iedere pianist een eigen aanslag en dit maakt je juist uniek!

Lukt het jou om met gevoel piano te spelen? Laat het me weten in een reactie hieronder!

Op Pianopro.nl vind je nog veel meer leuke artikelen over piano spelen. Bekijk ook eens onze pianolessen.

Comment Section

2 reacties op “Pianoles – Piano spelen met gevoel


Door Theo Hofmans op 12 juni 2017

Beste,
Met gevoel spelen is op een piano een bijna niet te doene opgave.
Bij vioolspelen, zang ,hobo e.a. spelen kun je je toon aanhouden en laten vibreren, daar waar nodig is.
Dan sta je al direct dichter bij je gevoel. Een piano is eigenlijk een slaginstrument. Je drukt de toets in, hamer slaat tegen snaar en valt direct terug. Je hebt dan eigenlijk geen tools om iets aan een mooie gevoelsvolle toon te doen ( als je die tenminste aan het zoeken bent.
Volgens mij wordt een gevoelige toon op de piano bereikt door al of niet heel snel, snel, of matig snel de toets in te drukken; dit in combinatie met een juist pedaalgebruik.
Bij snelle passages bijv. in het 2e pianoconcert van Chopin kun je proberen of je de passage kunt integreren in jouw ademhaling. Dat suggereert dan ook weer gevoel.
Ik speel al mijn leven lang piano en ik kan met gevoel spelen, maar vraag me niet hoe dat nu precies in zijn werk gaat. Maar er zijn grote verschillen; luister naar een jazzpianist bv. Herby
Hancock of luister naar Chopin gespeeld door Rubinstein ( een van de allergrootste pianisten
van de vorige eeuw.) Een wereld van verschil. Het mag, denk ik ook wel een mysterie blijven
hoe je dat nu precies doet op de piano of liever nog op een vleugel. ( want dat zijn ook twee verschillende instrumenten.) Anders is de ‘spreekwoordelijke jus’ er snel van af.
Aanbevolen : 2e Pianoconcert F.Chopin gespeeld door Arthur Rubinstein ( 1975 ) o.l.v.
de jonge Andre Previn. Bij Rubinstein zie je een een bijna volmaakte manier van spelen; hij vecht niet tegen de piano; Rubinstein en vleugel zijn een. De adem van Rubinstein en die van de muziek ( ooit de adem van Chopin ) lopen parallel. Chopin’s reïncarnatie door en in zijn zelf geschapen muziek. Eigenlijk komt hij weer tot leven. Een bijna mystieke ervaring. Ik begrijp dat deze theorie iemand kan
waarderen, terwijl een ander hem juist afwijst. Ieder zijn ding, zou ik zeggen.
Met muzikale groet,
Theo Hofmans
Nuenen


Door Team Muziekschool.nl op 13 juni 2017

Beste Theo, bedankt voor je prachtige inhoudelijke bijdrage. Niets aan toe te voegen. Onze lezers kunnen hun voordeel doen met je (luister)tips. Dankjewel en groeten, Carina

Plaats een reactie


*