We weten allemaal dat sporten goed is voor lichaam en geest, maar is er ook een soort van “sport” voor je stembanden? Jazeker! Wat doe ik dan zoal voor de conditie van mijn stem?

In het verleden heb ik vooral hardgelopen om mijn conditie en uithoudingsvermogen op peil te houden. Het hardlopen ging bij mij iets te snel. Waar doel ik dan op? Door het hardlopen viel ik veel kilo’s af en dat is niet wat ik in gedachte had. Ik wilde voornamelijk een goede conditie hebben op het podium tijdens mijn optredens.

Mij werd aangeraden om te gaan touwtje springen en dus de zogenaamde duurtraining te gaan doen.  Dat is best zwaar! Ik spring bijvoorbeeld 5 minuten heel intensief en houd daarna weer 5 minuten pauze .

Hierdoor train je automatisch ook je hart om pats boem in 1 keer te presteren en om vervolgens daarna en tussentijds je ademhaling weer onder controle te krijgen.

Voor mij is dit de perfecte training. Ik probeer er soms tegelijkertijd bij te zingen.  Dit is wel vrij pittig hoor, maar gaat steeds beter naarmate je oefent. Kortom een top training voor op de buhne!

De Stopwatch methodeFoto Stopwatch

Wat mijn stem ook een goede conditie geeft is de stopwatch methode. Deze methode pas ik ook toe bij mijn eigen leerlingen. En biedt een goede uitkomst als training voor je stem.

De methode werkt als volgt: “ Je haalt heel diep adem en vult je buik met lucht, denk aan een ballon die volloopt”. Wanneer je geen adem meer toe kunt toe laten, laat je de adem heel zachtjes door je mond naar buiten komen denk daarmee aan het tuutje van een ballon.

Zodra je je adem uitblaast neem je de tijd op. Dit kan tegenwoordig ook op je telefoon. De tijd die mijn leerlingen vaak voor de eerste keer hebben is tussen de 15 en 20 seconden. Naarmate je dit steeds vaker oefent kun je zelfs meer dan een minuut je adem uitblazen!

Deze oefening helpt je om meer luchtinhoud te krijgen en helpt je met lange vocale uithalen. Ook als je tijdens je optreden danst kan deze oefening zeker van pas komen! Ik heb deze training zelf ook tijdens mijn zanglessen vroeger gekregen en dit heeft mij enorm geholpen. Het is ook te gek als je merkt dat de stopwatch training ook echt werkt!

Dus kom op met je springtouw en stopwatch , een super work-out voor je stembanden!