Strumming patterns - het vervolg

Ben jij het leren van open akkoorden al voorbij en zoek je naar de volgende uitdaging in je ontwikkeling als gitaarspeler? Je zou kunnen proberen om strumming patterns te gaan leren! Met strumming patterns speel je een stuk vrijer dan wanneer je alleen losse akkoorden speelt en het ontwikkelt een belangrijke eigenschap van je gitaarspel – je gevoel voor ritme! Iedereen wil graag mooie akkoorden spelen en de meesten zullen dat ook vrij snel doorkrijgen. Maar een ander kritiek onderdeel van het gitaarspelen is een mooi ritme spelen. Hier focust deze oefening zich op! Vorige keer namen we al een aantal strumming patterns door en in dit deel breiden we deze kleine selectie uit! Lees snel door om je oefening van de vorige blog door te zetten!

Strummen is een mooie vaardigheid om meer plezier in je spel te krijgen, als je voor je gevoel al een tijdje vastzit in je ontwikkeling. Elke gitarist, akoestisch of elektrisch, kan met strumming patterns zichzelf een leuke uitdaging stellen! In het vorige deel las je al een aantal tips over het werken met een metronoom, wordt uitgelegd wat een achtste noot is en hoe je met het aanslaan van een E-akkoord de eerste paar strumming patterns kan oefenen. Om deze oefening iets uit te breiden, hebben we een aantal toffe nummers geselecteerd waar strumming patterns in zitten, zodat je daarmee verder kunt oefenen!

Bekende nummers waarmee jij je strumming patterns kan oefenen

De patterns staan hieronder als volgt uitgelegd – eerst wordt aangegeven welk akkoord gespeeld wordt, daarna in welke richting je strumt; naar beneden (↓) of van beneden naar boven (↑).

Outkast – Hey ya!

Deze uiterst bekende meezinger van Outkast is een heel bekend popnummer met een strumming pattern erin verwerkt. Veel van jullie kunnen het nummer misschien al (luidkeels) meezingen, maar nu kan je hem ook meespelen! Het gaat als volgt:

G

↓ ↓ ↑  ↑ ↓ ↑

C

↓ ↓ ↑   ↑ ↓ ↑

↓ ↓ ↑   ↑ ↓ ↑

D

↓ ↓

E

↓ ↓ ↑   ↑ ↓ ↑

↓ ↓ ↑   ↑ ↓ ↑

Ben E. King – Stand By Me

Deze soul-klassieker is een van de bekendste nummers uit de 60’s en een nummer dat opvallend makkelijk te spelen is, als je de strumming patterns kent. Het enige “lastige” aan deze (behalve misschien het wisselen van een C- naar een D-akkoord) is de tweede beat van deze strum, hieronder aangegeven met “↓*”. Hier sla je het akkoord als normaal aan, maar leg je eerst met je spelende hand de snaren stil, zodat je een soort percussie-geluid creëert. Vergelijk het resultaat met haast een soort snaredrumgeluid.

G

↓ ↓* ↑ ↑ ↓ ↑

↓ ↓* ↑ ↑ ↓ ↑

Em

↓ ↓* ↑ ↑ ↓ ↑

↓ ↓* ↑ ↑ ↓ ↑

C

↓ ↓* ↑ ↑ ↓ ↑

D

↓ ↓* ↑ ↑ ↓ ↑

G

↓ ↓* ↑ ↑ ↓ ↑

↓ ↓* ↑ ↑ ↓ ↑

The Beatles – Let It Be

Wie kent hem niet? Nog zo’n nummer dat iedereen meezingt, maar met een nóg veel hogere kampvuurfactor. Let It Be van The Beatles speel je met een capo op de vijfde fret en met het volgende strumming pattern:

(¹: sla hier alleen de A, D en G snaren aan. ²: sla hier alleen de lage E, A, D en G snaren aan.

G

↓ ↓ ↑

D

↓ ↓ ↑

Em

↓ ↓ ↑

C

↓ ↓ ↑

G

↓ ↓ ↑

D

↓ ↓ ↑

C

↓¹ ↓¹ ↓¹

G

↓²

Dit was het tweede deel in de serie over strumming patterns. Mis je iets, zou je iets anders willen weten of heb je toevoegingen aan dit artikel? Wij horen het graag! Laat het vooral in de reacties hieronder weten en wij gaan er mee aan de slag!