Een veel gestelde vraag over zangles is: “Ben ik te jong of te oud voor zangles en vanaf /tot welke leeftijd is zangles bedoeld?”. Zangles is over het algemeen voor iedereen bedoeld, voor alle leeftijden vanaf zes jaar, al is dat per docent verschillend. De ene docent doceert kinderen vanaf zes jaar, de andere vanaf 8 of 10.

Zangles voor jong of oud

Voor hele jonge kinderen is het dus wel mogelijk om zangles te krijgen, al zullen zij niet alle technieken toegereikt krijgen die volwassen leerlingen wel krijgen, omdat hun stem daar voor nog niet genoeg ontwikkeld is. Voor het op een juiste manier omgaan met je stem kan je op zich niet jong genoeg zijn, maar een kind moet wel in staat zijn te begrijpen wat je zegt om zangtechnieken en tips op een goede manier toe te passen.

Voor oudere mensen is er helemaal geen limiet om zangles te nemen. Iemand van zestig heeft niet meer de stembanden van iemand van twintig, maar het verbeteren van de stem en de juiste technieken aanleren kan altijd nog. Met training wordt alles beter en makkelijker. Daarnaast is het een heerlijke bezigheid wat niet aan een leeftijd gebonden is. Je bent dus eigenlijk nooit te jong of te oud voor zangles.

Eigen inzet

Het belangrijkste ingrediënt om de zangles te laten slagen, is je eigen inzet. Hoe intensiever je er zelf mee bezig bent, hoe groter het resultaat. Zangles en op een intensieve manier met je stem omgaan is conditie training en je stem past zich aan aan het gebruik.

Daarnaast is het natuurlijk ook veel leuker om lekker creatief en geïnspireerd op je zangles aan te komen. Hoe meer je je hebt voorbereid, hoe sneller het gaat en hoe meer gemotiveerd je er zelf weer van terug keert met nieuwe informatie en tips.

Je bent dus nooit te jong of te oud voor zangles. Als jij graag zingt en je stem wilt verbeteren, dan is zangles echt wat voor jou!