Eindelijk heb je een mooie gitaar kunnen lenen, of zelf gekocht, maar nu wil je er ook mee aan de slag. Je vindt een muziekschool in de buurt en daar moet je een bepaald bedrag betalen. Maar is dat wel een normaal bedrag? Zij zullen je vertellen van wel (hier krijg je immers les van échte professionals!) en daar kun je natuurlijk vanuit gaan, maar een beetje onderzoek is vaak niet gek. Vandaar dit blog waarin we een belangrijke vraag beantwoorden: wat kosten gitaarlessen?

Verschillende soorten gitaren

Ten eerste is het belangrijk om je te realiseren dat er vier “hoofd-“soorten gitaren zijn, te weten:

– Klassieke / Spaanse gitaar

Deze gitaar heeft als voordeel dat het een zeer kenmerkend geluid heeft, maar het is vooral voor zijn eigen genre bedoelt. Om mee te beginnen en hierop het een en ander aan liedjes te leren spelen, raden wij je niet aan, omdat het vaak moeilijk wennen is aan een Spaanse gitaar. Het grote verschil met een akoestische gitaar is dat een klassieke gitaar nylon snaren heeft die iets verder uit elkaar staan, waardoor het af en toe lastiger is om op te spelen.

– Akoestische / Western gitaar

Akoestische gitaren zijn vaak het meest geschikt om op te spelen als beginnersgitaar. Dit doet echter niks af aan de kwaliteit van het geluid van de gitaar en hoeveel grote namen hier hun hele leven op blijven spelen. De doorsnee akoestische gitaar heeft zes stalen snaren en is volledig van hout gemaakt.

– Basgitaar

Deze (vaak elektrische) gitaar heeft vier snaren en wordt alleen gebruikt voor de laagste tonen. Dit is een vak apart, dat wij in een volgend blog door zullen nemen!

– Elektrische gitaar

Dit is volgens velen de makkelijkste gitaar om op te beginnen en is legendarisch gemaakt door de rockmuziek. Ook al is het misschien makkelijk, het is vaak toch het verstandigst om te beginnen op een akoestische gitaar. Die is lichter, vaak goedkoper en zeker makkelijker in gebruik op reis, aangezien je geen versterker nodig hebt!

Waar op te letten bij lessen?

De kosten voor gitaarlessen liggen nogal uiteen. Veel privéleraren rekenen een uurtarief, wat van 20/30 tot 80-120 euro per uur kan lopen. Wat kosten gitaarlessen dan als ze goed zijn? Net als bij de meeste zaken zou ik er vooral voor zorgen dat ik niet de goedkoopste neem (denk aan kleine ondernemers die, vaak zwart, €5 per lesuur vragen) maar lessen hoeven ook zeker geen €100+ per lesuur te kosten. Een middenweg is hier ideaal.

Wat kosten gitaarlessen bij Muziekschool.nl?
Bij Muziekschool.nl krijg je les van Rutger. Rutger speelt al ruim 10 jaar gitaar, treedt al jarenlang op en geeft ook al acht jaar aan veel mensen les. Met deze manier van online lesgeven betaal je geen 100 tot 120 euro per maand zoals bij een muziekschool, maar slechts 9,95 per maand. Daarbij komt dat we deze maand een actie hebben: de eerste maand betaal je slechts 1 euro en kun je alle lessen dus 30 dagen vrijblijvend uitproberen! Je zit nergens aan vast en je kunt maandelijks opzeggen door ons slechts een mailtje te sturen! Klik hier om je aan te melden voor een gratis proefles en ontvang meteen de nieuwsbrief waarmee je elke zondag twee nieuwe gitaarblogs in je mailbox ontvangt!