Van mijn zangleerlingen krijg ik vaak de vraag wat ze nou wel, en wat ze niet mogen eten om hun stem in goede conditie te houden. ‘Een theetje met honing voor een optreden?’ Zei een leerling laatst, in de veronderstelling dat hij een groot verschil zou merken.

Welk voedsel is goed en welk voedsel is slecht voor je stem?

Zingen is een lifestyle

Zingen doe je met je hele lichaam, dus zorg er voor dat je gezond bent. Beweeg genoeg en eet gezond. Thee met honing staat er om bekend dat het de stem smeert, maar als je er verder een slechte eet en drink -gewoonte op nahoudt, moet je geen wonderen verwachten.

Zangers wordt over het algemeen aangeraden veel water te drinken en uit de buurt te blijven van sigaretten, alcohol en frisdrank. Ook sterke kruiden, sambal, knoflook, menthol en suiker zijn niet erg goed voor de stem.

Eten en drinken goed voor je stem

Zuivel en chocola zorgen ervoor dat er extra slijm aangemaakt wordt, waardoor je vaker het gevoel hebt je keel te moeten schrapen, wat ook niet goed is voor je stem.

Zingen met een volle of lege maag

Is het je wel eens opgevallen dat zingen vlak na het eten, of met een lege maag niet zo goed gaat? Je stem klinkt minder, je wordt eerder onzuiver, en kunt minder kracht uit je lichaam halen. Je kunt het beste een of twee uurtjes wachten na het eten.

Zoek wat voor jou werkt

Probeer je eigen favoriete dieet samenstellen. Als je alles bij elkaar optelt wat je wel en niet mag eten, blijft er weinig over. Zangers moeten ook lekker kunnen eten zonder zich meteen schuldig te hoeven voelen.

Daarnaast is elk lichaam, en dus elke stem anders. Wat voor jouw collega werkt, hoeft niet per definitie voor jou ook te werken. De ene zanger zweert bij kamille thee, de andere bij isla moos (een zuigtablet wat een verzachtende werking heeft op de keel, stembanden en luchtwegen. Wordt veel gebruikt door zangers en zangeressen). Het is het uitproberen waard.