Zangles - Hoe kun je het beste een zangtekst repeteren?

Slowly stars go out each night

Dark meets light kiss te sun goodnight

New day comes as our lives just begun

Your now mine

And every time you hold my hand there’s an understanding of who i am

New life has born unlike before

Im now yours

Melissa Polinar/ Meant to Be

Dit prachtige nummer heb ik onlangs mogen zingen op de bruiloft van goede vrienden. Maar hoe studeer je nu een nummer in? Die vraag krijg ik vaak van leerlingen tijdens zangles.

Uitdagingen tijdens zangles

Op zangles heb je vaak een aantal nummers die je samen met je zangcoach uitkiest om je op te focussen. Vaak passen die nummers ook bij de hoogte van je stembereik en soms pakt je coach een nummer wat misschien echt een uitdaging is om te kunnen zingen. Ik juich dat zeker toe vooral omdat je dan even buiten je comfortzone gaat en je in sommige gevallen meer kan dan je zou durven.

Zangtekst repeteren2

Het merendeel van mijn leerlingen vindt het echt een uitdaging om iets te leren wat ze misschien niet zelf zouden kiezen om te zingen. Ik kijk daarbij altijd of het echt wel past en wel te doen is natuurlijk. De tip die ik altijd meegeef is dat ze het nummer gaan “versnipperen ”dus goed kijken waar er adem wordt gehaald, waar de pauzes zitten en waar je ademsteun echt van belang is. Zo leuk om een nummer echt uit te pluizen want buiten de tekst gaat het ook zeker om techniek.

Houdt focus

Wanneer je steeds weer het nummer hoort en echt kritisch gaat luisteren naar de aandachtspunten, wordt een nummer vaak makkelijker om te zingen. Ik doe dit zelf ook bij nummers die ik zelf moet instuderen. Het houdt je focus goed en je leert het nummer van binnen en buiten kennen. Houd wel je eigen stemgeluid en probeer niet de stem van de uitvoerende artiest te kopiëren  dan maak je het nummer echt eigen en wordt je zangles nog leuker!

Hoe studeer jij een nummer in?

Op Muziekschool.nl vind je nog veel meer handige artikelen over zingen. Neem ook eens een kijkje bij onze zanglessen.