Zuiver zingenZuiver zingen is natuurlijk voor iedereen belangrijk. Dit is te leren door veel te oefenen en eventueel met behulp van zanglessen. Ook kinderen kunnen zuiver leren zingen vanaf een jonge leeftijd, maar wat doe je nou als je in de pubertijd komt en je stem veranderd. Voor heel veel kinderen wordt het dan moeilijk om zuiver te blijven zingen. Wij geven graag een paar tips hoe je dit probleem kan opvangen en ervoor kan zorgen dat je zuiver blijft zingen tijdens de pubertijd.

Baard in de keel

Er zijn ontzettend veel getalenteerde jonge zangers(essen). We hebben allemaal ‘The Voice kids gezien’, om nog maar te zwijgen over het vele talent wat je op internet tegenkomt. Voor kinderen moet zingen vooral een leuke bezigheid zijn en een kinderstem kan daarbij bijzonder hoge noten bereiken die volwassenen vaak niet halen. Voor ieder kind begint echter de pubertijd en dat gaat gepaard met veel lichamelijke veranderingen, waaronder het krijgen van de baard in de keel. Dit kan zowel bij jongens als bij meisjes gebeuren en het gevolg is dat de stem uiteindelijk lager wordt.

Tijdens dit proces waarbij de stem veranderd kan het gebeuren dat je rare uitschieters maakt tijdens het zingen en dat je op een toon zingt die je helemaal niet in gedachte had. Je krijgt dus minder controle over je stem.

Weer controle krijgen

Ten eerste moet je natuurlijk wennen aan deze veranderingen en dat kost tijd. Daarnaast kan het helpen om veel te oefenen, waardoor je stem weer onder controle krijgt. Zit je op zangles? Bespreek dit probleem dan met je muziekdocent. Hij of zij kan je met extra oefeningen bij dit probleem helpen.

Probeer extra stem- en ademoefeningen te doen. Probeer alle toonladders af te gaan met behulp van een piano. Hierdoor pak je met je stem uiteindelijk weer de juiste toon op.

Het krijgen van de baard in de keel kan je eigenlijk vergelijken met een instrument dat ontstemd raakt. Het betekend dat je deze met de juiste oefeningen weer even opnieuw moet stemmen.

Een nieuwe stem

Tegen de tijd dat je al die veranderingen weer onder controle hebt, zou je dus kunnen zeggen dat je met een enigszins nieuwe stem mag zingen. Ook hier zal je weer even aan moeten wennen, maar met de bovenstaande tips zing je dan in ieder geval zuiver en houdt je vooral plezier in het zingen!

Op Muziekschool.nl vind je nog veel meer handige artikelen over zang! Wil jij graag leren zingen? Bekijk dan ook eens onze zang cursus.