Nadat wij eerder al aandacht besteedden aan populaire soundtracks voor op de gitaar, is het dit keer de beurt aan de mooiste soundtracks op de piano! Wij hebben weer een selectie van drie prachtige, bekende, maar zeker niet voor de hand liggende soundtracks zodat jij weer nieuwe inspiratie opdoet om je pianospel te oefenen!

De soundtrack maakt of kraakt een film. Wanneer je een slechte soundtrack hebt, breekt het de scène op. Een slechte scene kan echter wel gered worden door een goede soundtrack. Tussen al die geweldig gecomponeerde stukken, steken er altijd een paar bovenuit. Dat is ook persoonlijk. Sommige mensen voelen zich meer aangetrokken tot een bepaalde serie of film en dan is de kans groot dat de soundtrack ook beter blijft hangen. Eerder plaatsten we al een soortgelijke blog voor gitaarspelers (lees die hier!) maar dit keer geven we een aantal mooie voorbeelden voor jullie pianisten! Deze soundtracks kun jij vandaag nog op je piano naspelen:

1. Married With Children (Frank Sinatra – Love and Marriage)

Al Bundy, zijn altijd-vrolijke vrouw, twee prachtige kinderen en de hond Buck – een recept voor een uiterst succesvolle serie uit de jaren ’80! Na 11 seizoenen moest de serie in 1997 er een einde aan breien, maar de legendarische soundtrack (het nummer Love and Marriage van legende Frank Sinatra) zal door veel fans van de show onlosmakelijk verbonden blijven met het meelijwekkende leven van de schoenenverkoper Bundy. Met onderstaande hulp kun jij testen wie van jouw vrienden en familie deze soundtrack herkennen!

Bekijk hier de bladmuziek van deze soundtrack (klik op de afbeeldingen om ze te vergroten):

2. Alf

Alf is een Amerikaanse serie over een Alien Life Form (ALF) die vanaf zijn planeet Melmac neerstort in de garage van de familie Tanner. Het is een vrolijke sitcom, over de mondige alien, de Amerikaanse familie en de bizarre situaties waarin zij zichzelf vinden. De vrolijke, typische jaren-80 soundtrack van deze sitcom is voor fans van de show, die ook jarenlang in Nederland op de TV was, uiterst herkenbaar en brengt het typische gezellig-met-z’n-allen-op-de-bank-gevoel perfect over!

3. Braveheart

Braveheart, de blockbuster van Mel Gibson, een klassieker uit 1995 over William Wallace en zijn strijd voor de vrijheid van Schotland in de 14de eeuw. Met deze film wist Mel Gibson zichzelf internationaal op de kaart te zetten en jij kunt nu de soundtrack van deze film aan iedereen laten horen! Of je het nu doet om de vrijheid van het Schotse volk te waarborgen of gewoon om jezelf een nieuw deuntje te geven om te spelen; met onderstaande bladmuziek weet jij zeker dat je Mel Gibson trots zou maken!

Als jij nog aanvulling hebt op onze suggesties, laat het vooral weten in de reacties en wij nemen het mee in de volgende editie. Heb jij andere vragen of opmerkingen, of raak je graag in contact met andere lezers van Muziekschool.nl? Ook dan horen we het graag hieronder! Wil je meer van dit soort blogs lezen? Kijk dan eens op onze blogpagina!