Een groot tekort aan mannenkoren; waarom?

Zeker in deze tijd van carnaval is het niet ongebruikelijk om mannen te zien zingen. We hebben dit jaar een aantal geweldige mannelijke deelnemers gehad bij The Voice, eentje zo goed dat hij een “eerste keer” neerzet en Jezus mag spelen in The Passion 2017. Dus waarom is er dan een tekort aan mannenkoren in Nederland? Zingen is toch leuk? Wij leggen hier uit waarom je als man nú moet beginnen met zingen!

Of het nu aan het kampvuur is, onder de douche, of met een boombox onder het raam van je crush, het kan heel leuk zijn om te kunnen zingen. Er zijn tegenwoordig weer meer en meer mannen te vinden in de Top 40 (van Justin Bieber tot Ed Sheeran en Drake) na het kleine zwarte gat dat na de 90’s boybands achterbleef. Toch is het zo dat er de afgelopen jaren steeds meer mannenkoren worden afgebroken omdat er simpelweg een tekort is aan mannenstemmen. De koren die blijven bestaan, zijn meestal koren met gepensioneerde mannen, die hun oude/nieuwe hobby met veel passie uitvoeren. Het tekort slaat dan ook vooral op de jongeren in de mannenkoren. Vandaar onze call-to-action! Jong mannelijk Nederland, ga weer zingen!

Onschuldige verslaving

Iedereen, zanger of niet, zal het met mij eens zijn dat zingen leuk is. Het kan zelfs verslavend werken. Of je nu naar rap, klassiek, opera, hardstyle of trap luistert, het zit in de menselijke natuur om met het ritme en de melodie mee te bewegen of te neuriën. In de auto meeblêren of op de fiets hummen kan doorgroeien tot iets veel groters. Iedereen kan leren zingen. Man, vrouw, oud of jong. Het kan al met een paar uur per week les, in je eigen tijd. Geen dure privéleraren of stoffige oude lesboeken die samen in de duizenden euro’s per jaar kunnen lopen, maar in je eigen tijd, met een minimaal benodigd materiaal, aan de slag met zanglessen die leuk zijn en die jou stap voor stap dichterbij brengen naar het doel: trots kunnen zingen als man!

Denk je nog steeds dat jij niet kan zingen? Misschien heb jij wel zo’n unieke sound dat het zonde is om er geen gebruik van te maken! Er zijn genoeg artiesten heel groot geworden zonder een “doorsnee” stem, zoals Maxi Jazz, Johnny Whitney of zelfs David Bowie. Met de juiste begeleiding van elke brok kool een zang-diamant worden!

Genoeg reden om je aan te sluiten bij een zangkoor en misschien wel je verborgen talent te ontdekken! Dat tekort aan mannenkoren kunnen wij de das omdoen. Geen zangblog meer missen? Abonneer je op onze zangnieuwsbrief en ontvang elke week twee blogs in je mailbox! Als extraatje ontvang je dan van ons een gratis proefpakket zanglessen, met onder andere 10 gratis proeflessen en tips om pijn, overbelasting en overtrainen te voorkomen! Bevallen de lessen? Dan kun je voor slechts €1,- voor 30 dagen les nemen, zonder ergens aan vast te zitten! Daarna ben je al voor €9,95/maand lid en ontvang je professionele begeleiding van onze zangcoach Aletta.