Gratis online zangoefeningen bij Muziekschool.nl!

Als je net begint met zingen kan het zijn dat je de stap nog niet wil wagen richting een volwaardige zangles. Het kan zijn omdat je geen tijd hebt, of omdat je gewoon nog niet klaar denkt te zijn om regelmatig te gaan oefenen. Tegenwoordig vind je alles online, dus ook tips en tricks voor het zingen. Muziekschool.nl biedt dan ook speciaal voor jou gratis online zangoefeningen om mee te beginnen en misschien als basis voor echte zanglessen!

Oefen de uitspraak en plaatsing van medeklinkers

​De eerste van onze gratis online zangoefeningen betreft de uitspraak van de medeklinkers. Hier zijn een aantal oefeningen voor te bedenken. Degene die wij hier als voorbeeld doornemen is de oefening waarbij je de uitspraak van de klinkers plaatst in de mond. Er zijn een aantal plekken waar je de medeklinkers als het ware vandaan haalt. Dit zijn:

• voorkant van de tong
  • midden van de tong
  • huig/achterkant van de tong
  • lippen

Oefen de volgende klanken met de volgende delen van de mond:

Lippen M-B-P-W-V
Voorkant van de tong N-L-D-T-R-S-Z
Midden J-K-H-G-CH
Huig/achterkant van de tong NG (als in pudding)-G (op z’n Engels)

Neem je eigen stem op

​De tweede van onze gratis online zangoefeningen gaat over het opnemen en terug luisteren van je eigen stem. Je kunt dit niet vaak genoeg doen. Als het niet zo onhandig zou zijn, zouden we aanraden om je stem elke dag, de hele dag op te nemen. Door precies te weten wat de rest van de wereld hoort als jij praat of zingt kun je veel beter afstemmen hoe je je stem inzet om te zingen. Zo kan het zijn dat jouw stem heel raar (of heel goed!) klinkt bij bepaalde tonen, maar dat je dat niet hoort wanneer je normaal praat. Dit is de reden dat zangers altijd een oortje in hebben wanneer ze zingen. Zo horen ze live wat er in hun microfoon komt en kunnen ze, waar nodig, direct hun stem aanpassen!

Het verschil tussen je echte stem en de stem die je hoort in je hoofd, komt doordat je wanneer je zelf praat, een combinatie van deze twee hoort. De stem die door de kamer weerkaatst wordt en de vibraties van je stembanden, die door je schedel trillen richting je trommelvliezen en zo een ander, lager stemgeluid laten horen. De combinatie van deze twee wordt in je hersenen ontvangen en geeft een goed genoeg geluid om te onderscheiden of wat je zegt ook echt klopt en of je verkouden/hees bent, maar geeft niet 100% weer hoe je echt klinkt. Dit is ook de reden dat je, wanneer je je echte stem voor de eerste keer terug luistert, je zo verrast kan zijn over je stemgeluid!

​Met deze twee oefeningen moet ook jij aan de slag kunnen en wie weet, misschien doe jij over een jaar wel mee met The Voice! Zoek je meer gratis online zangoefeningen? Abonneer je op onze zangnieuwsbrief en ontvang elke week twee blogs in je mailbox! Als extraatje ontvang je dan van ons een gratis proefpakket, met onder andere 10 gratis proeflessen en tips om pijn, overbelasting en overtrainen te voorkomen! Bevallen de lessen? Dan kun je voor slechts €1,- voor 30 dagen les nemen, zonder ergens aan vast te zitten! Daarna ben je al voor €9,95/maand lid en ontvang je professionele begeleiding van onze zangcoach Aletta.