Hoger zingenIk krijg wel eens de vraag van leerlingen of het mogelijk is om “hoger te leren zingen”

In principe word je geboren met een bepaalde stemomvang, dat is je natuurlijke bereik. Door middel van oefeningen kan je wel een hoger bereik krijgen. Ik vond het vooral leuk om eerst te onderzoeken wat onze” stem” en stemhoogte nu eigenlijk vormt.

Wat is de stem?

De stem bestaat eigenlijk uit verschillende delen. Veel mensen hebben dit niet echt in de gaten terwijl we het toch geregeld gebruiken. Iedereen heeft ooit wel eens iemand horen zeggen “Zij heeft een hoge  stem” of “Hij klinkt hees” Dit kan aan verschillende dingen liggen die allemaal met je stem te maken hebben.

Hoe ontstaat ons stemgeluid?

Je stemgeluid, dus ook de hoogte van je stem, ontstaat doordat de ademlucht tegen de stembanden tot trillen wordt gebracht en daardoor zelf in beweging komt. Deze luchttrillingen nemen we waar als geluid. Dit geluid wordt versterkt door de resonanten. De resonanten zijn borst, keel neus en mondholte ook daardoor wordt het timbre bepaald.
Je stemgeluid klinkt helder wanneer de stembanden hetzelfde bewegen, in goede conditie zijn en goed sluiten. Sluiten ze niet goed aan of bewegen ze asymmetrisch dan kan de stem aangetast klinken (schor, dof) doordat er veel lucht kan ontsnappen die niet tot trillen wordt gebracht.

Het is dus van belang dat je stembanden in ieder geval in goede conditie zijn om nog hoger te leren zingen. Het is mogelijk om door middel van oefeningen hoger te leren zingen maar dit vergt wel tijd en geduld. De oefening die ik bij mijn leerlingen doe zijn de toonladders op de piano iets hoger toe te passen, maar….  beetje voor beetje!

Na verloop van tijd kan door de oefeningen je bereik iets groter worden, blijf wel realistisch en het kost natuurlijk wel wat tijd.

Waar je ook nog mee te maken hebt is dat je stem in de loop van de jaren kan veranderen van toonhoogte onder invloed van hormonen. Bij de een is dit extremer dan bij de ander. Deze verandering gebeurt vooral in de puberteit zowel bij meisjes als bij jongens. Ook kan een verandering op latere leeftijd plaatsvinden. Het kan best zijn dat je jaren geleden hoger kon zingen dan nu.

De hoogte van de stem is dus van een aantal factoren afhankelijk!

Leren zingen met Toonladders!

De makkelijkste oefening om je stem iets hoger te krijgen zijn de gewone toonladders oefenen en die iets hoger zingen dan gewoonlijk die toonladders staan in mijn vorige blog

Mocht je zelf nog een leuke tip hebben om hoger te leren zingen laat het me weten!

Heeft dit artikel je geholpen? Op Muziekschool.nl vind je nog veel meer handige artikelen. Bekijk ook eens onze eigen zang cursus.