Je hebt goed naar jezelf geluisterd, onze tips gevolgd en tot een conclusie gekomen. Je bent er achter dat er potentie in je stem zit, maar nu moet de brok kool nog een diamant worden. Welke (geheime) technieken kan je toepassen om je zangstem te verbeteren? Wij nemen een aantal belangrijke tips door!

Tip 1: Vind je eigen stijl

Iedereen heeft zijn compleet eigen stijl. Dat maakt zang en muziek zo mooi. Of je nou een hele hoge, lichte stem hebt zoals bijvoorbeeld Sharon den Adel, of een zware rookstem als Johnny Cash, of zelfs een nasale (country!)stem, iedereen kan zijn/haar niche vinden in de zang. Zorg er daarom voor dat je jouw stem leert kennen en je er niet voor schaamt, maar er op perfectioneert!

Tip 2: Ga vaker zingen

Dit is een beetje een brede tip, omdat je hiermee op allerlei verschillende manieren aan de slag kan. Je kunt jezelf aansluiten bij een band of een (kerk)koor en op die manier actief blijven. Het voordeel hiervan is dat je met zoveel gelijkgestemden in aanraking komt, dat zij je waarschijnlijk 24/7 kunnen helpen bij je ontwikkeling als zanger(es). Als je een aantal vrienden hebt die gitaar, drum en/of piano kunnen spelen, kun je er over denken een band te starten waar jij de zanger van bent. Op die manier heb je een vertrouwde groep mensen om je heen die je altijd (opbouwende) kritiek kunnen leveren.

Tip 3: Werk aan je longinhoud

Een tip die vaak vergeten wordt, maar zeker niet over het hoofd gezien mag worden: longinhoud. Door middel van regelmatig sporten en gezond leven zal je longinhoud omhoog gaan en dat merk je zeker met zingen! Niet alleen kan je makkelijker en langer zingen, het klinkt ook nog eens beter, omdat je stembanden in betere vorm blijven (dit zijn ten slotte ook spieren!)

Tip 4: Neem zanglessen!

De allerbelangrijkste tip die wij jou kunnen meegeven, is het nemen van zanglessen. Oefening baart kunst en gerichte, professioneel samengestelde oefeningen baren meesterwerken. Net als topsporters moet jouw training ook variëren, wil je in alle facetten van je vak beter worden. Met deze tip kunnen wij je ook het best helpen. Met onze zanglessen kun je jouw vaardigheden naar een hoger niveau brengen, veel verder dan je met alleen oefenen zou komen. Muziekschool.nl is de grootste muziekschool van Nederland en wij bieden onze lessen al voor €9,95 per maand aan! Alsof dat nog niet goedkoop genoeg is, kun je de eerste maand voor een euro les nemen, zonder dat je ergens aan vastzit! Bij ons kan je elke maand opzeggen, ook tijdens je proefmaand. Geen extra kosten, geen risico, geen nadelen, alleen zanglessen.
Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang meteen een gratis proefles of bekijk onze speciale februari-aanbieding!