De meest voorkomende beginnersfouten

gitaar beginnersfoutenAls beginnend gitarist kom je natuurlijk veel uitdagingen tegen tijdens het gitaar leren spelen. Naarmate je oefent gaat het steeds beter en wordt gitaar spelen als maar leuker. Om dit proces te versnellen kan het helpen om je alvast bewust te zijn van de grootste valkuilen die je tegen kan komen.

Daarom hebben wij een overzicht gemaakt van de meest gemaakt beginners fouten, zodat je als beginnend gitarist hiervoor kan behouden.

Pijnlijke vingers en blessures

Wie niet gewend is om veel gitaar te spelen, moet dit rustig opbouwen. Wie te enthousiast begint kan namelijk makkelijk last krijgen van pijnlijke vingers of pijnlijke polsen. Door het rustig op te bouwen krijg je wat meer eelt op je vingers en train je, je handen. Ook een goede houding is wat dat betreft heel belangrijk, omdat je anders zelfs rugklachten kan krijgen.

Het is overigens sterk aan te raden om direct te beginnen met een plectrum. Lees ook dit artikel over hoe je pijnlijke vingers voorkomt.

Spelen op een valse gitaar

Als beginner maak je niet alleen kennis met de technieken van het gitaarspelen, maar ook met het instrument zelf. Veel gitaristen beginnen met spelen zonder zich eerst goed te verdiepen in de gitaar zelf. Zo moet je weten hoe je een gitaar goed stemt en afstelt, zodat je niet op een valse gitaar speelt. Dit komt je vaardigheden namelijk niet ten goede.

Discipline

Maak voor jezelf een soort oefenschema. Plan bijvoorbeeld iedere week een vast aantal uurtjes op vaste momenten in om te oefenen. Als je oefent met een vaste frequentie dan merk je dat je vaardigheden zich beter ontwikkelen dan wanneer je de ene week veel oefent en de andere week niet.

Jezelf gitaar leren spelen

Op Youtube vind je tal van instructievideo’s over hoe je snel gitaar leert spelen. Deze video’s bieden inderdaad een ontzettend goede ondersteuning, echter gaan deze video’s niet in op alle details van het gitaarspelen. Daarom raden wij toch aan om echt gitaarlessen te nemen bij een muziekschool.

Fouten maken hoort natuurlijk bij het leerproces, maar nu je de grootste valkuilen kent helpt dit je hopelijk om het gitaarspelen sneller onder de knie te krijgen.

Op Muziekschool.nl vind je nog veel meer interessante artikelen over gitaar leren spelen. Bekijk ook eens onze gitaarcursus.