Zangers en zangeressen - trainen jullie je oren al?

Geluid kent twee kanten. Een kant verspreidt het geluid, de andere kant ontvangt het geluid. Wanneer je aan het zingen bent, ben je vooral bezig met geluid verspreiden. Maar hoe het geluid ontvangen wordt, is misschien nog belangrijker. Met moderne technologie als oortjes en dergelijke kun je makkelijk (tijdens het optreden) je eigen stem terughoren, maar weet je wel zeker dat je gehoor je niet voorliegt? Heb jij er vertrouwen in dat je gehoor “getraind” is om jou goede feedback te geven over jouw zangkunsten? Tegenwoordig is het niet gek om tijd te besteden aan het trainen van je gehoor. Ben jij hier al mee begonnen? Wij hebben een aantal tips verzameld waarmee jij je gehoor een boost kan geven en je een echte luisterkunstenaar wordt!

Laat jezelf overklassen

Dit klinkt juist als datgene dat je wil voorkomen. Maar het is niet zo erg als het klinkt… Laat me uitpraten: wanneer je traint met iemand die (veel) beter is dan jij bent, verhoog je het plafond van je training. In je eentje train je eigenlijk altijd om beter te worden dan je daarvoor was. Wanneer er iemand bij is die aanzienlijk veel beter is dan jij bent, kan je je aan diegene optrekken, als het ware. Hun niveau wordt dan jouw nieuwe streven!

In dit geval betekent dat dat de meer getrainde zanger(es) jou goed kan vertellen of wat jij hoort, ook klopt. Als jij denkt dat je zuiver zingt, kan je trainingspartner dat bevestigen of tegenspreken. Zo heb je directe en eerlijke feedback die je helpt met het ontwikkelen van je zangstem en je beoordelingsvermogen!

Blijf je oefeningen herhalen

Oefenen! Je hoort het hier vaak, heel vaak, maar muziek maken is een ambacht en dat vereist heel veel werk. Helaas is er geen pilletje te koop waarmee je in één klap een geweldig afgestemd gehoor hebt, noch een knopje waarmee je in een simpele stap klaar bent. Dat zou natuurlijk ook niet leuk zijn, want de beloning voor je harde werk geeft natuurlijk de voldoening waarvoor je het doet. Probeer een manier te vinden waarmee je het herhalen van je oefeningen dag in, dag uit volhoud en je weet zeker dat blijven oefenen nooit een probleem zal zijn!

Van hummen, naar zingen

Mocht je nog steeds moeite hebben met het correct zingen van de noten en vind je het wel een goed idee om meteen te proberen je gehoor te trainen, heb ik deze oefening voor je:

Probeer de noot die je moet zingen, te spelen op een instrument. Wanneer je de noot even vastgehouden hebt en er goed naar geluisterd hebt, probeer je de noot te hummen, met gesloten mond. Probeer goed te luisteren en zorg ervoor dat je dezelfde noot vast hebt. Zeker van je zaak? Open je mond dan en hou de noot vast in een “Aaa”-klank.

Wanneer je een trainingspartner in de kamer hebt, of wanneer je het opneemt op een (goed) opnameapparaat, kun je vervolgens vergelijken of je er dicht genoeg bij zit en dus of je eigen gehoor je bedriegt of niet!

Op deze manier kun je de samenwerking tussen je oren en je stembanden optimaal benutten en het veel makkelijker voor jezelf maken om zuiver te zingen! Wanneer je zover bent, hebben we een hele hoop blogs klaarstaan waarmee je spelenderwijs je stem verder kan ontwikkelen! Wat dacht je van deze? We horen graag of je suggesties hebt voor andere lezers van de blog van Muziekschool.nl of voor ons, dus laat vooral van je horen in de reacties!