Zorg voor je stembanden met deze tips!

Bij Muziekschool.nl schrijven wij vaak genoeg tips over het onderhouden van je instrumenten, of het nu je piano of je gitaar is of iets heel anders. Maar als zanger heb je daar natuurlijk weinig boodschap aan. Dat is iets waar de rest van je band zich zorgen om mag maken. Maar er zijn wel dingen die jij als zanger(es) maar al te relevant vindt. Bijvoorbeeld: hoe zorg je voor je stembanden? Hoe zorg je er voor dat jouw stem niet beschadigd raakt? Buiten de tips die je misschien al weet, noemen we er hier een aantal die er voor zorgen dat jouw stembanden in topvorm blijven!

Wanneer je vaak zingt, merk je vanzelf dat je stem na een tijdje zeer begint te doen. Niet gek ook, want zoals wij al vaker gesteld hebben zijn je stembanden ook maar gewoon spieren. Net als alle andere spieren in je lichaam kun je ze trainen om sterker te worden, maar dat kan ook resulteren in een blessure. De bekendste blessure aan je stembanden is voor iedereen, zanger(es) of niet, bekend: de alombekende keelpijn! Gecombineerd met een schorre stem is dat funest voor je optredens. Wat moet je dan doen om dat te voorkomen?

Draag zorg voor je stembanden met deze aandachtspunten:

Drink genoeg water!

​Ongeacht voor welk kwaaltje je advies zoekt, dit advies komt terug. Maar water is ook zo belangrijk voor mensen! En zeker ook voor je stembanden. Voor sporters, kantoormedewerkers, huisvaders/-moeders en gepensioneerden: water is essentieel. Het houd je hele lichaam op gang en zeker ook je stembanden!

Eet niet te pittig

​Pittig eten kan heel lekker zijn, maar het creëert extra slijm, wat je stembanden kan aantasten. Dat wil je niet, de dag voor een optreden!

Zorg dat lucht in de kamer waar je in verblijft vochtig genoeg is

​Wanneer je in een kamer verblijft waar je met droge, ijle lucht te maken hebt, betekent dat dat je stembanden langzaam uitdrogen tijdens het ademhalen. We hoeven je dit waarschijnlijk niet te vertellen, maar dat is slecht nieuws!

Drink niet te veel alcohol of caffeïne

​Caffeïne onttrekt vocht aan je stembanden en alcohol beschadigt daarbovenop ook nog eens je slijmklieren, wat indirect ook je stembanden rauwer maakt.

Gorgel met (zout) water, niet met mondwater

​Water met of zonder zout is de beste manier om je stembanden te gorgelen, alcoholhoudend mondwater niet. Zie hierboven!

Beweeg vaker

Een algemene gezondheid helpt met het verbeteren van alle aspecten van je gezondheid, dus ook zeker je stembanden! Daarnaast is het goed voor het onderhouden van je conditie en de ademhaling!

Eet genoeg vezels, vitamines, fruit en groente​

​​Spreekt misschien ook weer voor zich: maar gezond eten bevordert je algemene gezondheid en dus ook je zingen ;-)​​

​Kuch niet te veel

Af en toe makkelijker gezegd dan gedaan: maar je moet kuchjes en hoestbuien in de kiem smoren! Je stem lijdt hevig onder kuchen en hoesten, dus probeer er zo snel mogelijk van af te zijn!

Goed om te weten, toch? Wil je meer van dit soort tips en technieken ontvangen? Abonneer je op onze zangnieuwsbrief en ontvang elke week een blog in je mailbox! Als extraatje ontvang je dan van ons een gratis proefpakket, met onder andere 10 gratis proeflessen! Bevallen de lessen? Dan kun je voor slechts €1,- voor 30 dagen les nemen, zonder ergens aan vast te zitten! Daarna ben je al voor €9,95/maand lid en ontvang je professionele begeleiding van onze zangcoach Aletta.