Eenvoudige kinderliedjes op de piano

Alle begin is moeilijk. Een manier om er mee te leren gaan, is om vroeg te beginnen! Gelukkig gebeurt het vaak zat dat kinderen op jonge leeftijd al beginnen met (hopelijk) hun favoriete hobby: pianospelen! Vooral wanneer de ouders al langer piano spelen, kan het voorkomen dat de jonge kinderen geïnspireerd raken door de klanken van de toetsen. Maar het is niet altijd even makkelijk om vanaf je 6de stukken van Mozart te spelen (tenzij jij zelf de volgende Mozart bent). Daarom schrijven wij vandaag, op verzoek van onze lezers, deze blog over kinderliedjes op de piano! Van ​Happy Birthday tot en met ​De wielen van de bus, wij laten zien hoe je kleine pianofan ze speelt!

Voordat we beginnen: wat supertof dat je zoon/dochter zo geïnteresseerd is in pianospelen! Een hele leerzame kwaliteit, die veel discipline en intelligentie(!) met zich mee kan brengen. Laten we daarom snel beginnen met de eerste liedjes!

​​Eenvoudige kinderliedjes op de piano

Twinkle Twinkle Little Star
Twinkle Twinkle Little Star kinderliedjes op de piano
Twinkle Twinkle Little Star, of simpelweg Twinkel Twinkel Kleine Ster in het Nederlands, is waarschijnlijk een van de eenvoudigste kinderliedjes op de piano, maar daardoor niet minder leuk om (aan) te leren! Dit liedje is makkelijk met vijf vingers te spelen, maar vooral wanneer er (op een gegeven moment) met twee handen gespeeld kan worden, wordt dit een leuk uitdagend stukje!

​​Happy Birthday
Happy Birthday kinderliedjes op de piano
Buiten dat het heel eenvoudig is, is het ook heel leuk om dit liedje aan te leren, want je weet nooit wanneer het van pas komt! Misschien speelt jouw zoon of dochter dit wel als jij de volgende keer voor jouw verjaardag de woonkamer binnen komt!

Vader Jacob
vader jacob kinderliedjes op de piano
Minstens net zo’n grote klassieker, in veel meer talen dan alleen het Nederlands: Vader Jacob. Dit is helemaal een leuk stukje om te oefenen, omdat er zowel langzaam als snel gespeeld wordt. Het feit dat dit zo’n kort melodietje is, maakt het eenvoudiger voor de kinderen om het te blijven herhalen. En oefening baart kunst!

​De wielen van de bus
The Wheels on the Bus kinderliedjes op de piano
​De wielen van de bus gaan rond en rond… Er is hier tegenwoordig ook een bordspel van, maar het op de piano spelen is het leukste spel dat er is! Dit is een iets gecompliceerder stuk, maar dat maakt het niet minder leuk om te leren en te spelen! Gebruik je een van de andere nummers als opstapje, dan moet dit gewoon lukken!

En nu snel oefenen! Wij hopen dat het enthousiasme alleen maar toeneemt door deze nummers. Mocht dat inderdaad zo zijn, dan zit je bij ons nog steeds goed: binnenkort laten wij een aantal iets lastigere kinderliedjes op de piano zien, dus hou onze site en nieuwsbrief in de gaten!  Voor meer ideeën en leuke blogs over pianospelen, kun je je abonneren op onze pianonieuwsbrief. Hiermee krijg je gratis elke zondag een leuke en leerzame pianoblog in je mailbox waardoor je je vrije dag heerlijk ontspannen doorkomt! Leuke bijkomstigheid: je krijgt dan meteen 10 gratis proeflessen pianospelen erbij. Bevallen de proeflessen? Dan kun je onze pianocursus gaan volgen. Je kunt de cursus een maand uitproberen. Ben je niet tevreden, dan krijg je het volledige aankoopbedrag terug binnen 30 dagen door ons simpelweg een e-mailtje te sturen. Twijfel dus niet langer en ga ervoor!

Heb jij zelf nog originele manieren om een pianoles te starten? Laat dit dan weten in de reacties!